PROCEDURY OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ w Miejskim Przedszkolu nr1 Akademia Malucha w Zambrowie
Rok szkolny 2022/2023
-
Opieką logopedyczną obejmowane są pięciolatki i sześciolatki, zakwalifkowane do zajęć przez logopedę przedszkola w wyniku badań przesiewowych.
- Zajęcia nie mają charakteru obligatoryjnych- na pisemny wniosek rodzica, opiekuna dziecko może zostać skreślone z listy uczestniczących w w/w.
- Zajęcia są nieodpłatne.
- Lista dzieci wyselekcjonowanych podczas badań przesiewowych znajduje się u nauczycieli poszczególnych grup.
- Ćwiczenia odbywają się w małych 2-4 osobowych grupach, a w uzasadnionych przypadkach indywidualnie.
- O zakończeniu procesu terapii decyduje logopeda, stwierdzając skorygowanie wady wymowy lub rodzic w dowolnym momencie składając pisemne oświadczenie.
- Zajęcia odbywają się w wyznaczonych dniach w gabinecie logopedycznym.
- Termin zajęć może sporadycznie ulegać zmianie, jeżeli uzasadniają to inne wydarzenia przedszkolne (przedstawienia, wyjścia dzieci w teren itd.).
- Dzieci przyprowadzane do przedszkola w terminach innych niż wg grafiku nie będą uczestniczyły w zajęciach logoterapii.
- W zajęciach nie mogą uczestniczyć dzieci chore a przyprowadzone do przedszkola.
- Logopeda informuje rodziców o dostrzeżonych w wyniku badań czy też terapii nieprawidłowościach budowy czy funkcjonowania aparatu artykulacyjnego, problemach laryngologicznych, audiologicznych oraz innych mających wpływ na proces terapii i poprosić rodzica o skonsultowanie medyczne.
- Rodzic/ opiekun powinien zapoznawać się z informacjami zamieszczanymi na tablicy ogłoszeń.
Osobisty kontakt z logopedą jest możliwy w godzinach pracy w przedszkolu lub po indywidualnym umówieniu się na dany termin.
Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?
Rodzicu!
Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się, czy:
- Masz wrażenie, że dziecko źle słyszy
- Zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów)
- Dziecko mówi przez nos – jak przy katarze, zatkanym nosie – mimo, że nie jest chore
- W trakcie mówienia dziecko powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa, która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania)
- Podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź dziecko:
– wsuwa język między zęby układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda - Podczas wymowy głoski r :
– głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemiecki
– dziecko wymawia ją gardłowo
Dziecko ma 6-7 miesięcy
Dziecko ma 6-7 miesięcy: nie gaworzy; nie odwraca głowy w kierunku dźwięków
Dziecko ma 12 miesięcy
Dziecko ma 12 miesięcy: nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”)
– nie wykonuje prostych poleceń
– nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów
Dziecko ma 2 lata
Dziecko ma 2 lata:
– zapytanie „co to jest?” nie nazywa przedmiotów
– nie posługuje się prostymi zdaniami
– nie wykonuje prostych poleceń („Daj mi piłkę”)
Dziecko ma 3 lata
Dziecko ma 3 lata:
– nie mówi wcale
– wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy
– wypowiada się bardzo płynnie, ale język którego używa nie jest adekwatny do wieku: mówi językiem dorosłych, jego wypowiedzi są poważne, pozbawione intonacji, melodii; stosuje dziwactwa językowe (np. wszystkie wyrazy w zdaniu rozpoczynają się od tej samej głoski), ma fenomenalną pamięć (np. może wiele razy powtarzać słowo w słowo relacje z zawodów sportowych, dialogi z filmu, treść wiadomości). Takie sytuacje mogą (ale nie muszą) świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
Dziecko ma 4 lata
Dziecko ma 4 lata:
– nie wymawia głosek k, g – zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”)
– głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź
– głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”)
Dziecko ma 5 lat
Dziecko ma 5 lat:
– nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”)
– nie używa zdań rozwiniętych
– nie zadaje pytań
Dziecko ma 6 lat
Dziecko ma 6 lat:
– nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”)
– nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania
– popełnia wiele błędów gramatycznych
Jeżeli którykolwiek z powyższych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj,
Zgłoś się do logopedy!
Wiele dzieci w wieku przedszkolnym przejawia duże kłopoty nie tylko z funkcjami motorycznymi (szczególnie z ruchliwością narządów artykulacyjnych), ale i z opanowaniem gramatyki języka polskiego i słownictwa koniecznego do opisywania świata.
-
Przyczyny wad wymowy są różnorodne, na przykład:
- Problemy związane z budową narządów artykulacyjnych: krótkie wędzidełko podjęzykowe, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie narządów artykulacyjnych lub niska sprawność mięśni języka, warg, policzków; wady zgryzu, ubytki w uzębieniu.
- Dłuższe niż to konieczne ssanie smoczka, korzystanie z butelki;
- Podawanie maluchowi nieodpowiedniego do wieku dziecka pokarmu: produkty miksowane, papki i kaszki, znikoma obecność pokarmów „wymagających gryzienia”;
- Zaburzenia słuchu;
- Wyręczanie dziecka w mówieniu; ograniczenie komunikacji z otoczeniem;
- Nadmierna obecność telewizji i innych ekranów w życiu dziecka;
- Bagatelizowanie przez rodziców problemu, jakim jest wada wymowy; z wad wymowy się nie wyrasta.
W naszym przedszkolu działa gabinet terapii logopedycznej
Zajęcia logopedyczne prowadzą :
Pani Justyna Przeździecka i pani Katarzyna Talarska