Plan pracy na rok szkolny 2024/2025
PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA
NR 1 AKADEMIA MALUCHA W ZAMBROWIE
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Plan pracy cyklicznie modyfikowany w zależności od rzeczywistości edukacyjnej w roku szkolnym 2024/2025
AUTOR: RADA PEDAGOGICZNA
Zambrów, wrzesień 2024
Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 82 ust. 2.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.) – 22, § 23, § 24,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356 ze zm.) – załącznik nr 1.
- Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) – § 3, § 4 ust. 2, § 8 ust.2.
- Rozporządzenie MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055) -§ 9 ust. 3, § 8, § 9, § 10.
- Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604) – § 2, § 3.
- Statut przedszkola.
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024, oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Roczny plan uwzględnia ponadto:
– treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
– treści zawarte w koncepcji przedszkola,
– treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola,
– zadania wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2023/2024
Zawartość planu:
- Cele priorytetowe przedszkolna na rok szkolny 2024/2025 wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa, z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora oraz z wniosków wynikających z nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty.
- Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola.
- Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2024/2025.
- Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2024/2025.
- Przydział zadań dodatkowych oraz zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
- Plan współpracy z rodzicami.
VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2024/2025.
VIII. Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego.
I Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2024/2025
- Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. - Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wynikające wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola:
- Na podstawie obserwacji i analizy dokumentacji wynika, że pedagog specjalny efektywnie wspierał wychowawców grup w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola.
- Prawidłowo prowadzona była organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi.
- Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu wykazała, że;
- Nauczyciele prawidłowo stymulują aktywność wychowanków podczas zajęć edukacyjnych i innych działań podejmowanych w przedszkolu.
- Prawidłowo również prowadzą obserwacje pedagogiczne w grupie dzieci sześcioletnich (diagnoza przedszkolna).
- W większości nauczyciele dostosowują metody i formy pracy do potrzeb dziecka i grupy przedszkolnej ale zdarzają się przypadki przekraczania czasu pracy zajęć dydaktycznych przeznaczonego dla poszczególnych grup wiekowych.
- W większości nauczyciele zapewniają bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć prowadzonych w budynku oraz na placu zabaw. Zdarzają się jednak przypadki braku prawidłowego nadzoru ze strony nauczycieli podczas zabaw dzieci zwłaszcza na placu przedszkolnym.
- Wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty:
Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych.
- Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola
- Placówka stwarzająca warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami
i potrzebami poprzez realizację zestawu programów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci, stosowanie różnorodnych form
i metod pracy, systematyczne udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację własnych innowacji pedagogicznych. - Placówka współpracująca z rodzicami we wszystkich obszarach pracy i działalności przedszkola.
- Placówka mieszcząca się w funkcjonalnym budynku z nowocześnie wyposażonymi salami w odpowiedni sprzęt i meble dostosowane do wieku dzieci, zapewniająca bezpieczne przebywanie dzieci zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.
- Placówka przyjazna dziecku, zapewniająca dobre samopoczucie i bezpieczeństwo; wspomagająca rodziców w procesie wychowania dziecka.
- Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie podnosząca swoje kwalifikacje zawodowe, realizująca innowacje pedagogiczne.
- Placówka efektywnie wykorzystująca środki finansowe na realizację zadań przedszkola.
- Placówka dbająca o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, wdrażająca dzieci do dbania o bezpieczeństwo własne oraz innych; zapewniająca optymalne warunki dla rozwoju dzieci odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
- Placówka zapewniająca odpowiednie wyposażenie gwarantujące właściwą realizację przyjętych programów, założeń do pracy oraz sprzyjające zapewnieniu bezpiecznego i atrakcyjnego pobytu dziecka w przedszkolu.
- Pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku – placówka współpracująca z lokalnymi instytucjami, innymi placówkami oświatowymi, pozyskująca sponsorów.
- Placówka dobrze zorganizowana, sprawnie funkcjonująca zarówno dla dzieci, rodziców, jak i pracowników; zapewniająca zaspokojenie potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie kształcenia, wychowania, opieki i rozwoju zawodowego
II Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2024/2025
1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Programy wychowania przedszkolnego | |||
Zadania do realizacji | Terminy | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową |
Do końca roku szkolnego 2023/2024, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
2. | Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2024/2025 |
Do końca roku szkolnego 2023/2024,
przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny |
Dyrektor przedszkola |
3. | Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkola przez nauczycieli |
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
4. | Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
5. | Planowanie pracy. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie
w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie. |
Do 20-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu | Nauczyciele wszystkich grup |
2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 oraz wniosków z nadzoru pedagogicznego:
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
|
|||
Zadania do realizacji | Terminy | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Udział w akacjach charytatywnych – kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom i grupom społecznym, angażowania się w ważne sprawy na rzecz innych ( kiermasze, zbieranie do puszek, pomoc materialna itp.). Współpraca ze stowarzyszeniem „Szansa” |
Cały rok szkolny | Wychowawcy grup |
2. | Budowanie systemu wartości u dzieci – zapoznanie rodziców z planowanymi działaniami (podczas zebrań, przez organizację uroczystości i imprez, informacje na stronie internetowej przedszkola oraz Facebooku). | Cały rok szkolny | Wychowawcy grup |
3. | Organizowanie zajęć i zabaw zorientowanych na realizację idei wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro: empatii, wrażliwości na krzywdę, szacunku, opiekuńczości, odróżniania dobra od zła, zainteresowania otoczeniem społecznym oraz dbałości o zdrowie. | Cały rok szkolny | Wszyscy
Nauczyciele |
4. | Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. | Cały rok szkolny | Nauczyciele
Grup |
5. | „Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu. | Wrzesień | Wszyscy
Nauczyciele |
7. | Rozpowszechnienie wśród wychowanków postaci wielkich Polaków: Jana Pawła II, Janusza Korczaka, rodziny Ulmów. | Październik,
Kwiecień |
K. Kulesza |
8. | Stwarzanie przyjaznego klimatu w środowisku przedszkolnym zorganizowanie obchodów „Święta przedszkolaka”, ,,Dnia Pluszowego Misia”. | Wrzesień, Listopad | Wszyscy nauczyciele
M. Kunikowska D. Kapica |
13. | Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności. | Grudzień | Wszyscy
Nauczyciele |
14. | Zaangażowanie przedszkola w akcję ,,Światowego Dnia Zespołu Downa” o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. |
Marzec | Wszyscy
Nauczyciele |
15. | Happening z okazji pierwszego dnia wiosny ukazanie piękna przyrody budzącego się do życia. | Marzec | Nauczycielki
gr. II,III i IV |
16. | Akcja ,,Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. | Kwiecień | Wszystkie
Nauczycielki |
17. | Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim ,,Pola Nadziei Hospicjum to też życie”. | Kwiecień | Nauczycielki
gr. III i IV |
18. | Obchody wybranych świąt z Kalendarza świąt nietypowych:
-Dzień Chłopaka -Dzień Kobiet -Dzień Babci i Dziadka -Dzień Dziecka |
Wg kalendarza świąt nietypowych |
Wszyscy nauczyciele |
19. | Organizowanie wycieczek do kina, teatru, zakładów pracy. | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
22. | Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne – przeprowadzenie badań przesiewowych. | Wrzesień-Październik | K. Talarska |
23. | Badania ogólnorozwojowe przez terapeutę pedagogicznego. Zajęcia terapii pedagogicznej- przeprowadzenie badań przesiewowych. | Wrzesień-Październik | K. Kulesza M. Kunikowska |
24. | Badania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka przez psychologa. Zajęcia z psychologiem-przeprowadzenie badań przesiewowych. | wakat | |
25. | Badanie rozwoju pod kątem integracji sensorycznej. Zajęcia terapii integracji sensorycznej obserwacja/obserwacja kliniczna/testy integracji sensorycznej. | Wrzesień-Październik | S. Jasińska |
26. | Wspieranie wychowawców grup przez pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola. |
cały rok | D. Kapica |
27. | Kierowanie przez wychowawców lub specjalistów wniosków do dyrektora placówki celem objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie posiadającego orzeczenia lub opinii, a potrzebującego wsparcia i pomocy. |
Wrzesień | Wychowawcy grup, specjaliści |
28. | Przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej dzieci i zakwalifikowanie ich do odpowiednich form wsparcia – zajęcia logopedyczne, integracji sensorycznej, zajęcia terapii pedagogicznej, zajęcia z pedagogiem specjalnym. Określenie umiejętności przedszkolnych, funkcjonowania społecznego oraz sytuacji rodzinnej dzieci wymagających pomocy. |
Wrzesień | Wychowawcy grup, specjaliści |
29. | Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazywanie pisemnej informacji gotowości do podjęcia nauki w szkole. | Do końca
kwietnia |
K. Talarska,
E. Szulborska |
Spodziewane efekty:
|
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
|
|||
Zadania do realizacji | Terminy | Osoby
Odpowiedzialne |
|
1. | „Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu. | Wrzesień | Wszyscy
Nauczyciele |
2. | Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej poprzez kształtowanie pozytywnego nastawienia dzieci do przyrody i rozbudzanie wrażliwości ekologicznej, promowanie recyklingu – obchody Święto Drzewa, Dnia Ziemi, realizacja programu Czyste powietrze wokół nas, udział w ogólnopolskich akcjach: Sprzątanie Świata. | Zgodnie z kalendarzem |
Wszyscy
Nauczyciele |
3. | Organizowanie uroczystości przedszkolnych związanych z ważnymi świętami państwowymi: 11 listopada, Święto Flagi. |
Listopad/Maj | Wszyscy
Nauczyciele |
4. | Udział w uroczystościach związanymi z ważnymi wydarzeniami lokalnymi i państwowymi: Miejskie Obchody 85 rocznicy Bitwy o Zambrów, Narodowe Święto Niepodległości, Miejskie obchody 85 rocznicy Zbrodni Katyńskiej, Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji 3 Maja. | Wrzesień/
Listopad/ |
Nauczycielki
gr. III i IV |
5. | Organizowanie i prowadzenie działań wynikających z założeń podstawy programowej oraz realizowanych programów. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
6. | Uświadomienie dzieci na temat zagrożeń publikowanych treści w sieci. | Cały rok | Wszyscy
Nauczyciele |
7. | Nauka zachowania wobec zagrożeń ze strony zwierząt
Uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających ze spotkania z nieznajomymi |
Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty: · kształtowanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych i proekologicznych · rozwijanie miłości do ojczyzny i regionu jako „Małej ojczyzny” · przestrzeganie bezpieczeństwa podczas pobytu dziecka w przedszkolu i na placu zabaw · przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia |
|||
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. | |||
Zadania do realizacji | Terminy | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną (konsultacje, spotkania, obserwacje na terenie przedszkola, zajęcia dla dzieci, pedagogizacja rodziców) w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola | cały rok | Specjaliści
Wychowawcy grup |
2. | Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej poprzez kształtowanie pozytywnego nastawienia dzieci do przyrody i rozbudzanie wrażliwości ekologicznej, promowanie recyklingu – obchody Święto Drzewa, Dnia Ziemi, realizacja programu Czyste powietrze wokół nas, udział w ogólnopolskich akcjach: Sprzątanie Świata. | Zgodnie z kalendarzem |
Wszyscy
Nauczyciele |
3. | Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach dostosowanych do wieku i możliwości dzieci. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
4. | Diagnozowanie poziomu rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
5. | Współpraca ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Długoborzu (wspólne akcje, zajęcia wychowanków przedszkola ze specjalistami ośrodka) | Cały rok | Wychowawcy grup
Specjaliści |
6. | Udział dzieci w różnych formach zajęć rozwijających sprawność fizyczną i nawyk aktywności ruchowej: zabawy i ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia taneczne „Paaro”, zajęcia sportowe „Kangurek” | Cały rok | Specjaliści
Wychowawcy grup |
7. | Współpraca z placówkami i instytucjami wspierającymi działania przedszkola i placówkami pozarządowymi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży wg potrzeb (np. PCK, CARITAS, PCPR, MOPS, PSSE) | Cały rok | Specjaliści
Wychowawcy grup |
8. | Udział dzieci 5- letnich w innowacji pedagogicznej SENSORYCZNE i TUS-owe Zabawy Sensorkowe – stymulacja zmysłów dostarczająca im wrażeń sensorycznych w formie zabawowej. | Cały rok | S. Jasińska |
9. | Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Konsultacje, spotkania ze specjalistami. | Cały rok | Specjaliści
Wychowawcy grup |
10. | Wdrażanie do pracy wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem. |
Cały rok szkolny | Wszyscy
Nauczyciele |
11. | Współpraca nauczycieli, wychowawców, specjalistów w zbieraniu informacji o dzieciach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, analizowanie opinii i orzeczeń z poradni, praca w zespołach opracowujących IPET, kwalifikowanie do rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej | Cały rok szkolny | Specjaliści
Wychowawcy grup |
12. | Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi (dzieci z orzeczeniami, opiniami i inne potrzebujące wsparcia). | Cały rok szkolny | Wszyscy
Nauczyciele |
13. | Organizowanie spotkań zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mający na celu analizowanie postępów rozwojowych dzieci. | Cały rok szkolny | Specjaliści |
14. | Prowadzenie warsztatów, szkoleń w ramach WDN oraz uczestnictwo nauczycieli w różnorodnych formach doskonalenia zewnętrznego. | Wg
harmonogramu |
Wszyscy
Nauczyciele |
Spodziewane efekty:
· rozwijanie motoryki małej i dużej, orientację przestrzenną , wykształcenie nawyku aktywności ruchowej · wyrównywanie szans rówieśniczych · udzielanie wsparcia dla rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi · podnoszenie kompetencji i jakości pracy nauczycieli specjalistów |
- Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2024/2025
Kalendarza Imprez i Uroczystości Miejskiego Przedszkola Nr1Akademia Malucha w Zambrowie na rok szkolny 2024/2025
Lp. | Wydarzenie | Termin | Odpowiedzialne |
1. | Miejskie Obchody 84 rocznicy Bitwy o Zambrów | IX | K.Talarska, E. Szulborska |
2. | Światowy Dzień Sprzątania Świata | IX | K. Kulesza, S. Jasińska, K. Talarska, E. Szulborska |
3. | Dzień Przedszkolaka | IX | wszystkie nauczycielki |
4. | Święto Drzewa | X | M. Kunikowska, S. Jasińska, E. Szulborksa |
5. | Dzień Papieski | X | K. Kulesza, S, Jasińska |
6. | Narodowe Święto Niepodległości | XI | K. Kulesza, S. Jasińska, K. Talarska, E. Szulborska |
7. | Miejskie obchody Narodowego Święta Niepodległości | XI | K. Kulesza, S.Jasińska |
8. | Światowy Dzień Pluszowego Misia | XI | D.Kapica, M. Kunikowska |
9. | Mikołajki | XII | wszystkie nauczycielki |
10. | Jasełka Bożonarodzeniowe | XII | K. Talarska, E. Szulborska |
11. | Bal Karnawałowy | I | wszystkie nauczycielki |
12. | Przedszkolny konkurs Piosenki „Śpiewać każdy może…” | III | K. Talarska, M. Kunikowska |
13. | Światowy Dzień Zespołu Downa | III | wszystkie nauczycielki |
14. | Pierwszy Dzień Wiosny | III | wszystkie nauczycielki |
15. | Pola Nadziei Hospicjum to też życie | IV | K. Kulesza, S.Jasińska, K. Talarska, E. Szulborska |
16. | Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu | IV | wszystkie nauczycielki |
17. | Miejskie obchody 85 rocznicy Zbrodni Katyńskiej | IV | S. Jasińska, K.Kulesza |
18. | Międzynarodowy Dzień Ziemi | IV | wszystkie nauczycielki |
19. | Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji 3 Maja |
V | K.Talarska, E. Szulborska |
20. | Dzień Dziecka | VI | wszystkie nauczycielki |
21. | Pożegnanie Sześciolatków | VI | K. Talarska, E. Szulborska |
- Przydział zadań dodatkowych
Przydział stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
w Miejskim Przedszkolu Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na rok szkolny 2023/2024
Lp. | Obowiązki | Nazwisko i imię nauczyciela |
1. | Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola Odpowiedzialna za promocję Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie | S.Jasińska, E. Szulborska |
2. | Koordynator Zespołu Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2023/2024 Protokolant posiedzeń RP w roku szkolnym 2024/2025 Członek Komisji Socjalnej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie |
D.Kapica |
3. |
Koordynator zespołu do opracowania Rocznego Planu Pracy Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na rok szkolny 2024/2025 Opieka nad tablicą informacyjną Odpowiedzialna za kontakt z mediami |
K.Kulesza
K. Talarska, E. Szulborska, S. Jasińska K. Kulesza |
4. | Przewodnicząca Zespołu Samokształceniowego Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2024/2025 Parafowanie stron protokołów RP w roku szkolnym 2024/2025 |
M. Kunikowska
K.Kulesza |
5. | Organizacja wydarzeń kulturalnych w placówce . Prowadzenie rejestru godzin zastępczych |
S. Jasińska
M.Kunikowska |
6. | Prowadzenie Facebooka Opieka nad sprzętem muzycznym |
K. Talarska |
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci:
Zajęcia związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej | Imię i nazwisko nauczyciela | Termin realizacji zajęć |
Psycholog | Wakat | Cały rok szkolny |
Pedagog specjalny | D. Kapica | Cały rok szkolny |
Terapia pedagogiczna | M.Kunikowska, K. Kulesza | Cały rok szkolny |
Terapia logopedyczna | K. Talarska | Cały rok szkolny |
Terapia integracji sensorycznej | S. Jasińska | Cały rok szkolny |
- Plan współpracy z rodzicami
Zadania | Sposoby realizacji | Termin i osoby odpowiedzialne |
· Organizacja zebrania z rodzicami na początek roku szkolnego.
· Powołanie rad oddziałowych oraz rady rodziców przedszkola. · Ustalenie zakresu współpracy. |
· Wspólne rozmowy, plany.
· Przedstawienie Rocznego planu pracy przedszkola na rok szkolny 2024-2025. · Zapoznanie ze statutem i procedurami bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu. · Zapoznanie rodziców z „Ustawą Kamilka” · Bieżące informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo- |
Wrzesień
Wszyscy wychowawcy |
Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań. | · Zapoznanie rodziców z podstawą programową – omówienie poszczególnych obszarów edukacyjnych.
· Przedstawienie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2024/2025. · Praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia – omówienie założeń prowadzonej pracy indywidualnej i grupowej – pomoc psychologiczno-pedagogiczna · Organizacja zajęć otwartych i warsztatów w grupach wiekowych – informowanie i zapraszanie rodziców. · Pomoc rodziców w organizowaniu imprez i uroczystości. · Informacja o gotowości do nauki w szkole (indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci). · Prezentacja ważnych informacji na tablicy dla rodziców. |
Cały rok szkolny.
nauczyciele, rodzice. |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców. | · Omówienie założeń pomocy psychologiczno- -pedagogicznej udzielanej w przedszkolu. · Informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie · z zaleceniami nauczyciela. · Wyłonienie dzieci do terapii logopedycznej, pedagogicznej, integracji sensorycznej, zajęć · Wspólne konsultacje, przekazywanie informacji o postępach dzieci nauczycielom i rodzicom. |
Cały rok szkolny.
nauczyciele grup, nauczyciele specjaliści. |
Zestaw programów nauczania realizowanych w Miejskim Przedszkolu Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie
w roku szkolnym 2024/2025
Program wiodący:
tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda
wydawnictwo – WSiP
nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9
Programy wspomagające:
- Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński, wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia AZ-0-01/10
- Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia AZ-0-01-20
- Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5
- SENSORYCZNE i TUS-owe Zabawy Sensorkowe – Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów – innowacja pedagogiczna
realizująca: Sylwia Jasińska
- Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego
- Doskonalenie Wewnętrzne-zespołowe: udział nauczycieli w Radach Pedagogicznych szkoleniowych. Dzielenie się wiedzą
i umiejętnościami – wygłaszanie referatów, prowadzenie zajęć otwartych.
Lp. | Formy
doskonalenia zawodowego |
Tematyka szkolenia | Termin | Prowadzący |
1. | Szkolenie rady pedagogicznej | Wpływ motoryki małej na rozwój mowy dziecka | X | K. Talarska |
2. | Szkolenie rady pedagogicznej | Dziecko ze spektrum autyzmu – wspieranie rozwoju przez zabawę | XI | D. Kapica |
3. | Szkolenie rady pedagogicznej | Zaburzenia koncentracji uwagi | XII | S. Jasińska |
4. | Szkolenie rady pedagogicznej | Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym | III | E. Szulborska |
- Doskonalenie Zewnętrzne-indywidualne, według własnych potrzeb nauczycieli:
- kursy kwalifikacyjne,
- kursy doskonalące,
- warsztaty metodyczne,
- szkolenia rady pedagogicznej,
- konsultacje w zespołach metodycznych,
- edukacja na odległość, online, e-konferencje,
Plan pracy na rok szkolny 2022/2023
PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA
NR 1 AKADEMIA MALUCHA W ZAMBROWIE
NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Plan pracy cyklicznie modyfikowany w zależności od rzeczywistości edukacyjnej w roku szkolnym 2022/2023
AUTOR: RADA PEDAGOGICZNA
Zambrów, wrzesień 2022
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 82 ust. 2.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.) – § 22, § 23, § 24,
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356 ze zm.) – załącznik nr 1.
-
Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) – § 3, § 4 ust. 2, § 8 ust.2.
-
Rozporządzenie MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055) -§ 9 ust. 3, § 8, § 9, § 10.
-
Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604) – § 2, § 3.
-
Statut przedszkola.
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022, oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Roczny plan uwzględnia ponadto:
– treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
– treści zawarte w koncepcji przedszkola,
– treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola,
– zadania wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2022/2023
Zawartość planu:
-
Cele priorytetowe przedszkolna na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa, z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora oraz z wniosków wynikających z nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty.
-
Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola.
-
Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023.
-
Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023.
-
Przydział zadań dodatkowych oraz zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
-
Plan współpracy z rodzicami.
VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023.
VIII.Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego.
-
Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023
-
Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro
i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
2. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
3. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
-
Wynikające wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola:
1. Nauczyciele podejmują działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci poprzez zapewnienie im wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
2. Nauczyciele systematycznie współpracują z rodzicami dzieci oraz kontrolują przestrzeganie przez rodziców zasad związanych
z przyprowadzaniem dzieci do przedszkola i ich odbieraniem. Potrzeba wzmocnienia kompetencji wychowawczych rodziców dzieci, szczególnie młodszych.
3. Wszyscy nauczyciele specjaliści prawidłowo i systematycznie udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Potrzeba wzmocnienia kompetencji zawodowych nauczycieli
-
Wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty:
-
Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych.
-
Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola
-
Placówka stwarzająca warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami poprzez realizację zestawu programów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci, stosowanie różnorodnych form
i metod pracy, systematyczne udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację własnych innowacji pedagogicznych. -
Placówka współpracująca z rodzicami we wszystkich obszarach pracy i działalności przedszkola.
-
Placówka mieszcząca się w funkcjonalnym budynku z nowocześnie wyposażonymi salami w odpowiedni sprzęt i meble dostosowane do wieku dzieci, zapewniająca bezpieczne przebywanie dzieci zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.
-
Placówka przyjazna dziecku, zapewniająca dobre samopoczucie i bezpieczeństwo; wspomagająca rodziców w procesie wychowania dziecka.
-
Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie podnosząca swoje kwalifikacje zawodowe, realizująca innowacje pedagogiczne.
-
Placówka efektywnie wykorzystująca środki finansowe na realizację zadań przedszkola.
-
Placówka dbająca o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, wdrażająca dzieci do dbania o bezpieczeństwo własne oraz innych; zapewniająca optymalne warunki dla rozwoju dzieci odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
-
Placówka zapewniająca odpowiednie wyposażenie gwarantujące właściwą realizację przyjętych programów, założeń do pracy oraz sprzyjające zapewnieniu bezpiecznego i atrakcyjnego pobytu dziecka w przedszkolu.
-
Pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku – placówka współpracująca z lokalnymi instytucjami, innymi placówkami oświatowymi, pozyskująca sponsorów.
-
Placówka dobrze zorganizowana, sprawnie funkcjonująca zarówno dla dzieci, rodziców, jak i pracowników; zapewniająca zaspokojenie potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie kształcenia, wychowania, opieki i rozwoju zawodowego
-
Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023
1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Programy wychowania przedszkolnego |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową |
Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
2. |
Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
Załącznik 1: Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023 |
Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny |
Dyrektor przedszkola |
3. |
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkola przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej |
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
4. |
Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
5. |
Planowanie pracy. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie. |
Do 20-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu |
Nauczyciele wszystkich grup |
2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 oraz wniosków z nadzoru pedagogicznego:
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Udział w akacjach charytatywnych – kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom i grupom społecznym, angażowania się w ważne sprawy na rzecz innych. |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
2. |
Budowanie systemu wartości u dzieci – zapoznanie rodziców z planowanymi działaniami (podczas zebrań, przez organizację uroczystości i imprez, informacje na stronie internetowej przedszkola oraz facebooku). |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
3. |
Organizowanie zajęć wychowawczo-dydaktycznych – przekazywanie wychowankom wartości wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształcenie pożądanych społecznie postaw, wzorców właściwych zachowań, przykładów postępowania, do dbałości o zdrowie. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Stosowanie metod i form pracy inspirujących do podejmowania działań w zakresie rozróżniania dobra i zła. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Organizowanie zajęć i zabaw zorientowanych na realizację idei wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro: empatii, wrażliwości na krzywdę, szacunku, opiekuńczości, odróżniania dobra od zła, zainteresowania otoczeniem społecznym oraz dbałości o zdrowie. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. Np. “O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” J. Tuwim, “Moi mili” Małgorzata Strzałkowska, “Prawda” Bożena Kozłowska, „Mama ma zmartwienie” Danuta Wawiłow. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
„Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
10. |
Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej poprzez kształtowanie pozytywnego nastawienia dzieci do przyrody i rozbudzanie wrażliwości ekologicznej, czyli życia w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
11. |
Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
12. |
,,Wszystkie śmieci nasze są” przyłączenie się do ogólnopolskiej akcji sprzątania świata, promowanie nie śmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko. |
Wrzesień |
S.Jasińska ,M. Kunikowska |
13. |
Udział w ogólnopolskiej akcji #kochamsłyszeć. Uwrażliwienie wychowanków na potrzeby dzieci z wadą słuchu. |
Październik |
S.Jasińska |
14. |
Rozwijanie zainteresowań artystycznych dzieci 5 letnich udział w programie autorskim ,,Jestem małym artystą”. |
Cały rok szkolny |
D. Kapica K. Kulesza |
15. |
Udział dzieci 6 letnich w innowacji pedagogicznej pt. „Sensoryczna zabawa zmysły udoskonala” stymulacja zmysłów dostarczająca im wrażeń sensorycznych w formie zabawowej. |
Wrzesień-Maj |
S.Jasińska |
16. |
,,Matematyka bawi i uczy” rozpowszechnianie wśród dzieci 6 letnich edukacji matematycznej- udział w programie autorskim. |
Cały rok szkolny |
M.Kunikowska |
17. |
Zbiórka nakrętek- przekazanie na wybrany cel dobroczynny. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
18. |
Ogólnopolska akcja ,, Święto Drzewa” uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody. |
Październik |
K. Talarska |
19. |
Rozpowszechnienie wśród wychowanków nauczania Jana Pawła II poprzez zorganizowanie ,,Dnia Papieskiego Blask Prawdy”. |
Październik |
D. Kapica K. Kulesza |
20. |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w środowisku przedszkolnym zorganizowanie obchodów ,,Dnia Pluszowego Misia”. |
Listopad |
K. Reczko J. Przeździecka |
21. |
Organizowanie uroczystości przedszkolnych związanych z ważnymi świętami państwowymi: 11 listopada, Święto Flagi, 3 maja. |
Listopad/Maj |
Wszyscy nauczyciele |
22. |
Udział w uroczystościach związanymi z ważnymi wydarzeniami lokalnymi i państwowymi: Miejskie Obchody 83 rocznicy Bitwy o Zambrów, Narodowe Święto Niepodległości, Miejskie obchody 83 rocznicy Zbrodni Katyńskiej, Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji |
Wrzesień/Listopad/Kwiecień/Maj |
S. Jasińska M.Kunikowska K. Kulesza D. Kapica |
23. |
Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zimą. |
Grudzień/Marzec |
Wszyscy nauczyciele |
24. |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności. |
Grudzień |
Wszyscy nauczyciele |
25. |
Zaangażowanie przedszkola w akcję ,,Światowego Dnia Zespołu Downa” o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. |
Marzec |
Wszyscy nauczyciele |
26. |
Happening z okazji pierwszego dnia wiosny ukazanie piękna przyrody budzącego się do życia. |
Marzec |
M. Kunikowska S. Jasińska K. Kulesza D. Kapica |
27. |
Realizacja programu edukacji antytytoniowej Czyste powietrze wokół nas we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Zambrowie. |
Marzec-Kwiecień |
K. Kulesza D. Kapica |
28. |
Akcja ,,Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. |
Kwiecień |
Wszystkie nauczycielki |
29. |
Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim ,,Pola Nadziei Hospicjum to też życie”. |
Kwiecień |
M. Kunikowska S. Jasińska K. Kulesza D. Kapica |
30. |
Przybliżenie dzieciom obiegu wody w przyrodzie, organizacja ,,Międzynarodowego Dnia Ziemi”. |
Kwiecień |
Wszyscy nauczyciele |
31. |
Obchody wybranych świąt z “Kalendarza świąt nietypowych”: -Powitanie jesieni -Dzień Chłopaka -Powitanie zimy -Dzień Kobiet -Dzień Babci i Dziadka -Dzień dobrych uczynków -Dzień dziecka -Dzień rodziny |
Wg kalendarza świąt nietypowych |
Wszyscy nauczyciele |
32. |
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Alternatywa – wycieczki wirtualne. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty:
|
Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik, w tym stosowane technologie informacyjno-komunikacyjne |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Wspólne opracowanie dokumentów i organizowanie przedsięwzięć służących podnoszenia jakości pracy przedszkola. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Rozpoznanie potrzeb wychowawców grup w zakresie znajomości metod zdalnego nauczania, technik i narzędzi multimedialnych (w związku z ewentualnym powrotem zdalnego nauczania-zapoznanie nauczycieli z platformą genially). |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Diagnozowanie poziomu rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Stosowanie aktywizujących i zróżnicowanych metod pracy z dziećmi( np. wykorzystanie tablicy multimedialnej oraz podłogi interaktywnej). |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Organizowanie i prowadzenie działań wynikających z założeń podstawy programowej oraz realizowanych programów komputerowych. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
7. |
Udział w zajęciach z programowania i kodowania. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Udział dzieci w zabawach z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych w oparciu właściwe programy komputerowe. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach dostosowanych do wieku i możliwości dzieci. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
10. |
Uświadomienie dzieci na temat zagrożeń publikowanych treści w sieci. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
11. |
Wpajanie dzieciom postawy racjonalnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty:
|
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Przeprowadzanie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowanie przedszkolnego. |
Wrzesień-Październik |
Wychowawcy grup |
2. |
Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej- określanie mocnych i słabszych stron grupy. |
Listopad |
Wychowawcy grup |
3. |
Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne- przeprowadzenie badań przesiewowych. |
Wrzesień-Październik |
K.Talarska J.Prźedziecka |
4. |
Badania ogólnorozwojowe przez terapeutę pedagogicznego. Zajęcia terapii pedagogicznej- przeprowadzenie badań przesiewowych. |
Wrzesień-Październik |
K.Kulesza M.Kunikowska |
5. |
Badania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka przez psychologa. Zajęcia z psychologiem-przeprowadzenie badań przesiewowych. |
wakat |
|
6. |
Wspieranie wychowawców grup przez pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola. |
Cały rok |
D.Kapica K.Reczko |
7. |
Badanie rozwoju pod kątem integracji sensorycznej. Zajęcia terapii integracji sensorycznej obserwacja/obserwacja kliniczna/testy integracji sensorycznej. |
Wrzesień-Padziernik |
S.Jasińska |
8. |
Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Konsultacje, spotkania ze specjalistami. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy naczyciele |
9. |
Wdrażanie do pracy wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem. |
Listopad-Czerwiec |
Wychowawcy |
10. |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
11. |
Diagnoza dojrzałości szkolnej- opracowanie i przekazywanie pisemnej informacji gotowości do podjęcia nauki w szkole. |
Do końca kwietnia |
S. Jasińska M.Kunikowska |
12. |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. |
W ciągu całego roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
13. |
Organizowanie raz w miesiącu spotkań zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mający na celu analizowanie postępów rozwojowych dzieci. |
W ciągu całego roku szkolnego |
Nauczyciele specjaliści |
14. |
Prowadzenie warsztatów, szkoleń w ramach WDN oraz uczestnictwo nauczycieli w różnorodnych formach doskonalenia zewnętrznego. |
W ciągu całego roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty:
|
IV. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023
Lp. |
Wydarzenie |
Termin |
Odpowiedzialne |
1. |
Miejskie Obchody 83 rocznicy Bitwy o Zambrów |
IX |
K. Kulesza D. Kapica |
2. |
Sprzątanie Świata Wszystkie śmieci nasze są |
IX |
S. Jasińska M. Kunikowska |
3. |
Dzień Przedszkolaka |
IX |
wszystkie nauczycielki |
4. |
Święto Drzewa |
X |
K. Talarska |
5. |
Dzień Papieski Blask Prawdy |
X |
D. Kapica K. Kulesza |
6. |
Pasowanie na przedszkolaka – czterolatki |
X |
K. Talarska |
7. |
Narodowe Święto Niepodległości |
XI |
M. Kunikowska S. Jasińska K. Kulesza D. Kapica |
8. |
Miejskie obchody Narodowego Święta Niepodległości |
XI |
M. Kunikowska S. Jasińska |
9. |
Światowy Dzień Pluszowego Misia |
XI |
K. Reczko J. Przeździecka |
10. |
Mikołajki |
XII |
wszystkie nauczycielki |
11. |
Jasełka Bożonarodzeniowe |
XII |
S. Jasińska M. Kunikowska |
12. |
Bal Karnawałowy |
I |
wszystkie nauczycielki |
13. |
Pasowanie na przedszkolaka – trzylatki |
II |
J. Przeździecka K. Reczko |
14. |
Światowy Dzień Zespołu Downa |
III |
wszystkie nauczycielki |
15. |
Pierwszy Dzień Wiosny |
III |
M. Kunikowska S. Jasińska K. Kulesza D. Kapica |
16. |
Pola Nadziei Hospicjum to też życie |
IV |
M. Kunikowska S. Jasińska K. Kulesza D. Kapica |
17. |
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu |
IV |
wszystkie nauczycielki |
18. |
Miejskie obchody 83 rocznicy Zbrodni Katyńskiej |
IV |
S. Jasińska M. Kunikowska |
19. |
Międzynarodowy Dzień Ziemi |
IV |
wszystkie nauczycielki |
20. |
Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji |
V |
K. Kulesza D. Kapica |
21. |
Dzień Dziecka |
VI |
wszystkie nauczycielki |
22. |
Pożegnanie Sześciolatków |
VI |
S. Jasińska M. Kunikowska |
V. Przydział zadań dodatkowych: zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci
Lp. |
Obowiązki |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Koordynator zespołu do opracowania Rocznego Planu Pracy Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na rok szkolny 2022/2023 Opieka nad tablicą informacyjną Odpowiedzialna za kontakt z mediami Parafowanie stron protokołów RP w roku szkolnym 2022/2023 |
Jasińska |
2. |
Koordynator Zespołu Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2022/2023 Protokolant posiedzeń RP w roku szkolnym 2022/2023 Członek Komisji Socjalnej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie |
Kapica |
3. |
Opieka nad biblioteką Odpowiedzialna za kontakt z mediami |
Kulesza |
4. |
Przewodnicząca Zespołu Samokształceniowego Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2022/2023 Opieka nad tablicą informacyjną |
Kunikowska Małgorzata |
5. |
Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola Prowadzenie rejestru godzin zastępczych |
Przeździecka Justyna |
6. |
Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola |
Reczko |
7. |
Prowadzenie Facebooka Koordynator zespołu do opracowania Koncepcji Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na lata 2022/2023-2026/2027 Opieka nad sprzętem muzycznym |
Talarska Katarzyna |
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci:
Zajęcia związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Imię i nazwisko nauczyciela |
Termin realizacji zajęć |
Psycholog |
wakat |
Cały rok szkolny |
Pedagog specjalny |
Dorota Kapica, Katarzyna Reczko |
Cały rok szkolny |
Terapia pedagogiczna |
Krystyna Kulesza, Małgorzata Kunikowska |
Cały rok szkolny |
Terapia logopedyczna |
Katarzyna Talarska, Justyna Przeździecka |
Cały rok szkolny |
Terapia integracji sensorycznej |
Sylwia Jasińska |
Cały rok szkolny |
VI. Plan współpracy z rodzicami
Zadania |
Sposoby realizacji |
Termin i osoby odpowiedzialne |
|
|
Wrzesień Dyrektor, nauczyciele grup. |
Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań. |
|
Cały rok szkolny. Nauczyciele, rodzice. |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców. |
|
Cały rok szkolny. Nauczyciele grup, nauczyciele specjaliści. |
VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023
Program wiodący:
tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda
wydawnictwo – WSiP
nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9
Programy wspomagające:
-
Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński
wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia AZ-0-01/10
-
Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia AZ-0-01-20
-
Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5
-
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym Program nauczani dla 3,4,5 i 6 latków autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska wydawnictwo: Oxford
-
Matematyka bawi i uczy– program autorski edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 6 lat autor: Małgorzata Kunikowska
-
Jestem małym artystą! – program autorski rozwijający zainteresowania artystyczne dzieci autorki: Dorota Kapica, Krystyna Kulesza
-
Sensoryczna Zabawa Zmysły Udoskonala Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów – innowacja pedagogiczna realizująca: Sylwia Jasińska w grupie 6 latków.
VIII. Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego
I. Doskonalenie Wewnętrzne-zespołowe:
Udział nauczycieli w Radach Pedagogicznych szkoleniowych. Dzielenie się wiedzą
i umiejętnościami – wygłaszanie referatów, prowadzenie zajęć otwartych.
Lp. |
Formy doskonalenia zawodowego |
Tematyka szkolenia |
Termin |
Prowadzący |
1. |
Szkolenie rady pedagogicznej |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu |
IX |
Dorota Kapica |
2. |
Szkolenie rady pedagogicznej |
Integracja sensoryczna w praktyce, czyli co nauczyciel wiedzieć powinien |
XI |
Sylwia Jasińska |
3. |
Szkolenie rady pedagogicznej |
Gdy się rączki spotykają – Terapia ręki |
I |
Małgorzata Kunikowska Krystyna Kulesza |
4. |
Szkolenie rady pedagogicznej |
Oswajanie przez bajanie – Bajkoterapia w przedszkolu |
III |
Katarzyna Reczko |
5. |
Szkolenie rady pedagogicznej |
Pomówmy o mówieniu – Rozwój językowy dziecka |
V |
Katarzyna Talarska |
II. Doskonalenie Zewnętrzne-indywidualne, według własnych potrzeb nauczycieli:
-
kursy kwalifikacyjne,
-
kursy doskonalące,
-
warsztaty metodyczne,
-
szkolenia rady pedagogicznej,
-
konsultacje w zespołach metodycznych,
-
edukacja na odległość, online, e-konferencje,
-
konferencje.
Załącznik 1: Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023
Program wiodący:
tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda
wydawnictwo – WSiP
nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9
Programy wspomagające:
-
Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński
wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia AZ-0-01/10
-
Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia AZ-0-01-20
-
Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5
-
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym Program nauczani dla 3,4,5 i 6 latków autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska wydawnictwo: Oxford
-
Matematyka bawi i uczy– program autorski edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 6 lat autor: Małgorzata Kunikowska
-
Jestem małym artystą! – program autorski rozwijający zainteresowania artystyczne dzieci autorki: Dorota Kapica, Krystyna Kulesza
-
Sensoryczna Zabawa Zmysły Udoskonala Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów – innowacja pedagogiczna realizująca: Sylwia Jasińska w grupie 6 latków.