Plan pracy na rok szkolny 2023/2024

PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA
NR 1
AKADEMIA MALUCHA W ZAMBROWIE
NA ROK SZKOLNY 2023/2024

Plan pracy cyklicznie modyfikowany w zależności od rzeczywistości edukacyjnej w roku szkolnym 2023/2024

AUTOR: RADA PEDAGOGICZNA

Zambrów, wrzesień 2023

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 82 ust. 2.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.)§ 22, § 23, § 24,

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356 ze zm.) – załącznik nr 1.

  • Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) – § 3, § 4 ust. 2, § 8 ust.2.

  • Rozporządzenie MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055) -§ 9 ust. 3, § 8, § 9, § 10.

  • Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604) – § 2, § 3.

  • Statut przedszkola.

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022, oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Roczny plan uwzględnia ponadto:

– treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,

– treści zawarte w koncepcji przedszkola,

– treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola,

– zadania wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2022/2023

Zawartość planu:

  1. Cele priorytetowe przedszkolna na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa, z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora oraz z wniosków wynikających z nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty.

  2. Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola.

  3. Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023.

  4. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023.

  5. Przydział zadań dodatkowych oraz zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.

  6. Plan współpracy z rodzicami.

VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023.

VIII.Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego.

  1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023

  1. Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
    1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro
    i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
    2. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
    3. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

  1. Wynikające wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola:
    1. Nauczyciele podejmują działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci poprzez zapewnienie im wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
    2. Nauczyciele systematycznie współpracują z rodzicami dzieci oraz kontrolują przestrzeganie przez rodziców zasad związanych
    z przyprowadzaniem dzieci do przedszkola i ich odbieraniem. Potrzeba wzmocnienia kompetencji wychowawczych rodziców dzieci, szczególnie młodszych.
    3. Wszyscy nauczyciele specjaliści prawidłowo i systematycznie udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    4. Potrzeba wzmocnienia kompetencji zawodowych nauczycieli

  1. Wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty:

  1. Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych.

  1. Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola

  • Placówka stwarzająca warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami poprzez realizację zestawu programów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci, stosowanie różnorodnych form
    i metod pracy, systematyczne udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację własnych innowacji pedagogicznych.

  • Placówka współpracująca z rodzicami we wszystkich obszarach pracy i działalności przedszkola.

  • Placówka mieszcząca się w funkcjonalnym budynku z nowocześnie wyposażonymi salami w odpowiedni sprzęt i meble dostosowane do wieku dzieci, zapewniająca bezpieczne przebywanie dzieci zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.

  • Placówka przyjazna dziecku, zapewniająca dobre samopoczucie i bezpieczeństwo; wspomagająca rodziców w procesie wychowania dziecka.

  • Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie podnosząca swoje kwalifikacje zawodowe, realizująca innowacje pedagogiczne.

  • Placówka efektywnie wykorzystująca środki finansowe na realizację zadań przedszkola.

  • Placówka dbająca o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, wdrażająca dzieci do dbania o bezpieczeństwo własne oraz innych; zapewniająca optymalne warunki dla rozwoju dzieci odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.

  • Placówka zapewniająca odpowiednie wyposażenie gwarantujące właściwą realizację przyjętych programów, założeń do pracy oraz sprzyjające zapewnieniu bezpiecznego i atrakcyjnego pobytu dziecka w przedszkolu.

  • Pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku – placówka współpracująca z lokalnymi instytucjami, innymi placówkami oświatowymi, pozyskująca sponsorów.

  • Placówka dobrze zorganizowana, sprawnie funkcjonująca zarówno dla dzieci, rodziców, jak i pracowników; zapewniająca zaspokojenie potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie kształcenia, wychowania, opieki i rozwoju zawodowego

  1. Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023

1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Programy wychowania przedszkolnego

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową

Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

2.

Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w  przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

Załącznik 1:

Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Do końca roku szkolnego 2021/2022,

przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny

Dyrektor przedszkola

3.

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkola przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej

Cały rok szkolny

Narada podsumowująca rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

4.

Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. 

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

5.

Planowanie pracy. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie.

Do 20-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu

 Nauczyciele wszystkich grup

2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 oraz wniosków z nadzoru pedagogicznego:

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Udział w akacjach charytatywnych – kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom i grupom społecznym, angażowania się w ważne sprawy na rzecz innych.

Cały rok szkolny

Wychowawcy grup

2.

Budowanie systemu wartości u dzieci – zapoznanie rodziców z planowanymi działaniami (podczas zebrań, przez organizację uroczystości i imprez, informacje na stronie internetowej przedszkola oraz facebooku).

Cały rok szkolny

Wychowawcy grup

3.

Organizowanie zajęć wychowawczo-dydaktycznych – przekazywanie wychowankom wartości wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształcenie pożądanych społecznie postaw, wzorców właściwych zachowań, przykładów postępowania, do dbałości o zdrowie.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

4.

Stosowanie metod i form pracy inspirujących do podejmowania działań w zakresie rozróżniania dobra i zła.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

5.

Organizowanie zajęć i zabaw zorientowanych na realizację idei wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro: empatii, wrażliwości na krzywdę, szacunku, opiekuńczości, odróżniania dobra od zła, zainteresowania otoczeniem społecznym oraz dbałości o zdrowie.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

6.

Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. Np. “O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” J. Tuwim, “Moi mili” Małgorzata Strzałkowska, “Prawda” Bożena Kozłowska, „Mama ma zmartwienie” Danuta Wawiłow.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7.

Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

8.

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

9.

Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

10.

Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej poprzez kształtowanie pozytywnego nastawienia dzieci do przyrody i rozbudzanie wrażliwości ekologicznej, czyli życia w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

11.

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

12.

,,Wszystkie śmieci nasze są” przyłączenie się do ogólnopolskiej akcji sprzątania świata, promowanie nie śmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko.

Wrzesień

S.Jasińska ,M.

Kunikowska

13.

Udział w ogólnopolskiej akcji #kochamsłyszeć. Uwrażliwienie wychowanków na potrzeby dzieci z wadą słuchu.

Październik

S.Jasińska

14.

Rozwijanie zainteresowań artystycznych dzieci 5 letnich udział w programie autorskim ,,Jestem małym artystą”.

Cały rok szkolny

D. Kapica

K. Kulesza

15.

Udział dzieci 6 letnich w innowacji pedagogicznej pt. „Sensoryczna zabawa zmysły udoskonala” stymulacja zmysłów dostarczająca im wrażeń sensorycznych w formie zabawowej.

Wrzesień-Maj

S.Jasińska

16.

,,Matematyka bawi i uczy” rozpowszechnianie wśród dzieci 6 letnich edukacji matematycznej- udział w programie autorskim.

Cały rok szkolny

M.Kunikowska

17.

Zbiórka nakrętek- przekazanie na wybrany cel dobroczynny.

Cały rok szkolny

Wszyscy

nauczyciele

18.

Ogólnopolska akcja ,, Święto Drzewa” uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody.

Październik

K. Talarska

19.

Rozpowszechnienie wśród wychowanków nauczania Jana Pawła II poprzez zorganizowanie ,,Dnia Papieskiego Blask Prawdy”.

Październik

D. Kapica

K. Kulesza

20.

Stwarzanie przyjaznego klimatu w środowisku przedszkolnym zorganizowanie obchodów ,,Dnia Pluszowego Misia”.

Listopad

K. Reczko

J. Przeździecka

21.

Organizowanie uroczystości przedszkolnych związanych z ważnymi świętami państwowymi: 11 listopada, Święto Flagi, 3 maja.

Listopad/Maj

Wszyscy nauczyciele

22.

Udział w uroczystościach związanymi z ważnymi wydarzeniami lokalnymi i państwowymi: Miejskie Obchody 83 rocznicy Bitwy o Zambrów, Narodowe Święto Niepodległości, Miejskie obchody 83 rocznicy Zbrodni Katyńskiej, Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji
3 Maja.

Wrzesień/Listopad/Kwiecień/Maj

S. Jasińska

M.Kunikowska

K. Kulesza

D. Kapica

23.

Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zimą.

Grudzień/Marzec

Wszyscy

nauczyciele

24.

Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności.

Grudzień

Wszyscy nauczyciele

25.

Zaangażowanie przedszkola w akcję ,,Światowego Dnia Zespołu Downa” o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.

Marzec

Wszyscy nauczyciele

26.

Happening z okazji pierwszego dnia wiosny ukazanie piękna przyrody budzącego się do życia.

Marzec

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

27.

Realizacja programu edukacji antytytoniowej Czyste powietrze wokół nas we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Zambrowie.

Marzec-Kwiecień

K. Kulesza

D. Kapica

28.

Akcja ,,Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.

Kwiecień

Wszystkie

nauczycielki

29.

Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim ,,Pola Nadziei Hospicjum to też życie”.

Kwiecień

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

30.

Przybliżenie dzieciom obiegu wody w przyrodzie, organizacja ,,Międzynarodowego Dnia Ziemi”.

Kwiecień

Wszyscy nauczyciele

31.

Obchody wybranych świąt z “Kalendarza świąt nietypowych”:

-Powitanie jesieni

-Dzień Chłopaka

-Powitanie zimy

-Dzień Kobiet

-Dzień Babci i Dziadka

-Dzień dobrych uczynków

-Dzień dziecka

-Dzień rodziny

Wg kalendarza świąt nietypowych

Wszyscy nauczyciele

32.

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru.

Alternatywa – wycieczki wirtualne.

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego

  • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka

  • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania

  • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość 

  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych

  • rozwijanie empatii

  • kształtowanie postaw prospołecznych i ekologicznych

  • angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem

  • kształtowanie umiejętności działania w zespole

Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik, w tym stosowane technologie informacyjno-komunikacyjne

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

2.

Wspólne opracowanie dokumentów i organizowanie przedsięwzięć służących podnoszenia jakości pracy przedszkola.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

3.

Rozpoznanie potrzeb wychowawców grup w zakresie znajomości metod zdalnego nauczania, technik i narzędzi multimedialnych (w związku z ewentualnym powrotem zdalnego nauczania-zapoznanie nauczycieli z platformą genially).

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

4.

Diagnozowanie poziomu rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

5.

Stosowanie aktywizujących i zróżnicowanych metod pracy z dziećmi( np. wykorzystanie tablicy multimedialnej oraz podłogi interaktywnej).

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

6.

Organizowanie i prowadzenie działań wynikających z założeń podstawy programowej oraz realizowanych programów komputerowych.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

7.

Udział w zajęciach z programowania i kodowania.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

8.

Udział dzieci w zabawach z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych w oparciu właściwe programy komputerowe.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

9.

Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

10.

Uświadomienie dzieci na temat zagrożeń publikowanych treści w sieci.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

11.

Wpajanie dzieciom postawy racjonalnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu

  • poznanie stron internetowych dla dzieci

  • korzystanie z gier i zabaw dostosowanych do wieku i możliwości dzieci

  • przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw z komputerem

  • rozwijanie umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego i multimedialnego

  • rozwijanie umiejętności korzystania z tablicy multimedialnej i podłogi interaktywnej

  • wyposażenie dzieci w określony zasób wiadomości i umiejętności informatycznych

  • rozwijanie intelektualnych kompetencji do uczenia się poprzez organizowanie dzieciom informatycznych sytuacji dydaktycznych z wykorzystaniem programów komputerowych

  • posługiwaniem się podstawowym słownictwem z zakresu pojęć informatycznych

  • wprowadzenie dzieci do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki programowania

  • stymulowanie rozwoju dzieci poprzez kształcenie ich zainteresowań w zakresie inteligencji matematycznej z wykorzystaniem elementów kodowania

  • doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych z wykorzystaniem aktywnych metod pracy

Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Przeprowadzanie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowanie przedszkolnego.

Wrzesień-Październik

Wychowawcy grup

2.

Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej- określanie mocnych i słabszych stron grupy.

Listopad

Wychowawcy

grup

3.

Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne- przeprowadzenie badań przesiewowych.

Wrzesień-Październik

K.Talarska

J.Prźedziecka

4.

Badania ogólnorozwojowe przez terapeutę pedagogicznego. Zajęcia terapii pedagogicznej- przeprowadzenie badań przesiewowych.

Wrzesień-Październik

K.Kulesza

M.Kunikowska

5.

Badania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka przez psychologa. Zajęcia z psychologiem-przeprowadzenie badań przesiewowych.

wakat

6.

Wspieranie wychowawców grup przez pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola.

Cały rok

D.Kapica

K.Reczko

7.

Badanie rozwoju pod kątem integracji sensorycznej. Zajęcia terapii integracji sensorycznej obserwacja/obserwacja kliniczna/testy integracji sensorycznej.

Wrzesień-Padziernik

S.Jasińska

8.

Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Konsultacje, spotkania ze specjalistami.

Cały rok szkolny

Wszyscy naczyciele

9.

Wdrażanie do pracy wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem.

Listopad-Czerwiec

Wychowawcy

10.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

11.

Diagnoza dojrzałości szkolnej- opracowanie i przekazywanie pisemnej informacji gotowości do podjęcia nauki w szkole.

Do końca kwietnia

S. Jasińska

M.Kunikowska

12.

Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.

W ciągu całego roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

13.

Organizowanie raz w miesiącu spotkań zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mający na celu analizowanie postępów rozwojowych dzieci.

W ciągu całego roku szkolnego

Nauczyciele specjaliści

14.

Prowadzenie warsztatów, szkoleń w ramach WDN oraz uczestnictwo nauczycieli w różnorodnych formach doskonalenia zewnętrznego.

W ciągu całego roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnie do rozpoznanych potrzeb

  • kształtowanie prawidłowej mowy dziecka w każdej sytuacji poprzez korygowanie zaburzeń, wzbogacenie zasobu słownictwa oraz utrwalenie prawidłowej pisowni

  • stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju, stymulowanie jego rozwoju

  • niwelowanie trudności, wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętnościach manualnych

  • eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych, emocjonalno-społecznych i ich konsekwencji

  • wygaszanie negatywnych objawów zachowania

  • rozwijanie motoryki małej i dużej, orientację przestrzenną i zdolność do planowania ruchu, wykształcenie prawidłowego wzorce ruchowego i stabilną postawę ciała

  • kształtowanie prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy

  • stymulowanie rozwoju dziecka: intelektualnego, psychicznego, emocjonalnego i społecznego

  • wyrównywanie szans rówieśniczych

  • podnoszenie kompetencji i jakości pracy nauczycieli specjalistów

IV. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023

Lp.

Wydarzenie

Termin

Odpowiedzialne

1.

Miejskie Obchody 83 rocznicy Bitwy o Zambrów

IX

K. Kulesza

D. Kapica

2.

Sprzątanie Świata Wszystkie śmieci nasze są

IX

S. Jasińska

M. Kunikowska

3.

Dzień Przedszkolaka

IX

wszystkie nauczycielki

4.

Święto Drzewa

X

K. Talarska

5.

Dzień Papieski Blask Prawdy

X

D. Kapica

K. Kulesza

6.

Pasowanie na przedszkolaka – czterolatki

X

K. Talarska

7.

Narodowe Święto Niepodległości

XI

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

8.

Miejskie obchody Narodowego Święta Niepodległości

XI

M. Kunikowska S. Jasińska

9.

Światowy Dzień Pluszowego Misia

XI

K. Reczko

J. Przeździecka

10.

Mikołajki

XII

wszystkie nauczycielki

11.

Jasełka Bożonarodzeniowe

XII

S. Jasińska

M. Kunikowska

12.

Bal Karnawałowy

I

wszystkie nauczycielki

13.

Pasowanie na przedszkolaka – trzylatki

II

J. Przeździecka

K. Reczko

14.

Światowy Dzień Zespołu Downa

III

wszystkie nauczycielki

15.

Pierwszy Dzień Wiosny

III

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

16.

Pola Nadziei Hospicjum to też życie

IV

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

17.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu

IV

wszystkie nauczycielki

18.

Miejskie obchody 83 rocznicy Zbrodni Katyńskiej

IV

S. Jasińska

M. Kunikowska

19.

Międzynarodowy Dzień Ziemi

IV

wszystkie nauczycielki

20.

Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji
3 Maja

V

K. Kulesza

D. Kapica

21.

Dzień Dziecka

VI

wszystkie nauczycielki

22.

Pożegnanie Sześciolatków

VI

S. Jasińska

M. Kunikowska

V. Przydział zadań dodatkowych: zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci

Lp.

Obowiązki

Nazwisko i imię nauczyciela

1.

Koordynator zespołu do opracowania Rocznego Planu Pracy Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na rok szkolny 2022/2023

Opieka nad tablicą informacyjną

Odpowiedzialna za kontakt z mediami

Parafowanie stron protokołów RP w roku szkolnym 2022/2023

Jasińska
Sylwia

2.

Koordynator Zespołu Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2022/2023

Protokolant posiedzeń RP w roku szkolnym 2022/2023

Członek Komisji Socjalnej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie

Kapica
Dorota

3.

Opieka nad biblioteką

Odpowiedzialna za kontakt z mediami

Kulesza
Krystyna

4.

Przewodnicząca Zespołu Samokształceniowego Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2022/2023

Opieka nad tablicą informacyjną

Kunikowska Małgorzata

5.

Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola
Organizacja wydarzeń kulturalnych w placówce

Prowadzenie rejestru godzin zastępczych

Przeździecka Justyna

6.

Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola
Odpowiedzialna za promocję Miejskiego Przedszkola Nr1
Akademia Malucha w Zambrowie

Reczko
Katarzyna

7.

Prowadzenie Facebooka

Koordynator zespołu do opracowania Koncepcji Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na lata 2022/2023-2026/2027

Opieka nad sprzętem muzycznym

Talarska Katarzyna

Zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci:

Zajęcia związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Imię i nazwisko nauczyciela

Termin realizacji zajęć

Psycholog

wakat

Cały rok szkolny

Pedagog specjalny

Dorota Kapica, Katarzyna Reczko

Cały rok szkolny

Terapia pedagogiczna

Krystyna Kulesza, Małgorzata Kunikowska

Cały rok szkolny

Terapia logopedyczna

Katarzyna Talarska, Justyna Przeździecka

Cały rok szkolny

Terapia integracji sensorycznej

Sylwia Jasińska

Cały rok szkolny

VI. Plan współpracy z rodzicami

Zadania

Sposoby realizacji

Termin i osoby odpowiedzialne

  • Organizacja zebrania z rodzicami na początek roku szkolnego.

  • Powołanie rad oddziałowych oraz rady rodziców przedszkola.

  • Ustalenie zakresu współpracy.

  • Zapoznanie z terminarzem spotkań ogólnych i grupowych.

  • Wspólne rozmowy, plany.

  • Przedstawienie Rocznego planu pracy przedszkola na rok szkolny 2022-2023.

  • Zapoznanie ze statutem i procedurami bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu.

  • Informacja dla rodziców o odpłatności z korzystanie wychowania przedszkolnego

  • Bieżące informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-
    -dydaktycznych.

Wrzesień

Dyrektor, nauczyciele grup.

Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań.

  • Zapoznanie rodziców z podstawą programową – omówienie poszczególnych obszarów edukacyjnych.

  • Przedstawienie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023.

  • Praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia – omówienie założeń prowadzonej pracy indywidualnej i grupowej – pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

  • Dzień informacji dla rodziców – w miesiącach, gdy nie są planowane zebrania grupowe, terminy zamieszczane w kalendarzach grup na poszczególne miesiące.

  • Organizacja zajęć otwartych i warsztatów w grupach wiekowych – informowanie i zapraszanie rodziców.

  • Udział rodziców w działalności przedszkola,

  • Pomoc rodziców w organizowaniu imprez i uroczystości.

  • Włączanie rodziców do udziału w konkursach.

  • Informacja o gotowości do nauki w szkole (indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci).

  • Prezentacja ważnych informacji na tablicy dla rodziców.

Cały rok szkolny.

Nauczyciele, rodzice.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców.

  • Omówienie założeń pomocy psychologiczno-
    -pedagogicznej udzielanej w przedszkolu.

  • Informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela.

  • Wygłaszanie referatów na spotkaniach z rodzicami dotyczących specyficznych problemów dzieci organizowanych według potrzeb rodziców i nauczycieli.

  • Wyłonienie dzieci do terapii logopedycznej, pedagogicznej, integracji sensorycznej stały kontakt nauczycieli grupy ze specjalistami.

  • Wspólne konsultacje, przekazywanie informacji o postępach dzieci nauczycielom i rodzicom.

Cały rok szkolny.

Nauczyciele grup, nauczyciele specjaliści.

VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Program wiodący:

tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda

wydawnictwo – WSiP

nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9

Programy wspomagające:

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność
    nr dopuszczenia AZ-0-01/10

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia
    AZ-0-01-20

  • Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5

  • Język angielski w wychowaniu przedszkolnym Program nauczani dla 3,4,5 i 6 latków autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska wydawnictwo: Oxford

  • Matematyka bawi i uczy– program autorski edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 6 lat autor: Małgorzata Kunikowska

  • Jestem małym artystą! – program autorski rozwijający zainteresowania artystyczne dzieci autorki: Dorota Kapica, Krystyna Kulesza

  • Sensoryczna Zabawa Zmysły Udoskonala Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów innowacja pedagogiczna realizująca: Sylwia Jasińska w grupie 6 latków.

VIII. Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego

I. Doskonalenie Wewnętrzne-zespołowe:

Udział nauczycieli w Radach Pedagogicznych szkoleniowych. Dzielenie się wiedzą
i umiejętnościami – wygłaszanie referatów, prowadzenie zajęć otwartych.

Lp.

Formy

doskonalenia zawodowego

Tematyka szkolenia

Termin

Prowadzący

1.

Szkolenie rady pedagogicznej

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu

IX

Dorota Kapica

2.

Szkolenie rady pedagogicznej

Integracja sensoryczna w praktyce, czyli co nauczyciel wiedzieć powinien

XI

Sylwia Jasińska

3.

Szkolenie rady pedagogicznej

Gdy się rączki spotykają

– Terapia ręki

I

Małgorzata Kunikowska

Krystyna Kulesza

4.

Szkolenie rady pedagogicznej

Oswajanie przez bajanie – Bajkoterapia w przedszkolu

III

Katarzyna Reczko

5.

Szkolenie rady pedagogicznej
– rada wyjazdowa

Pomówmy o mówieniu –

Rozwój językowy dziecka

V

Katarzyna Talarska

II. Doskonalenie Zewnętrzne-indywidualne, według własnych potrzeb nauczycieli:

  • kursy kwalifikacyjne,

  • kursy doskonalące,

  • warsztaty metodyczne,

  • szkolenia rady pedagogicznej,

  • konsultacje w zespołach metodycznych,

  • edukacja na odległość, online, e-konferencje,

  • konferencje.

Załącznik 1: Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Program wiodący:

tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda

wydawnictwo – WSiP

nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9

Programy wspomagające:

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność
    nr dopuszczenia AZ-0-01/10

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia
    AZ-0-01-20

  • Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5

  • Język angielski w wychowaniu przedszkolnym Program nauczani dla 3,4,5 i 6 latków autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska wydawnictwo: Oxford

  • Matematyka bawi i uczy– program autorski edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 6 lat autor: Małgorzata Kunikowska

  • Jestem małym artystą! – program autorski rozwijający zainteresowania artystyczne dzieci autorki: Dorota Kapica, Krystyna Kulesza

  • Sensoryczna Zabawa Zmysły Udoskonala Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów innowacja pedagogiczna realizująca: Sylwia Jasińska w grupie 6 latków.

Plan pracy na rok szkolny 2022/2023

PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA
NR 1
AKADEMIA MALUCHA W ZAMBROWIE
NA ROK SZKOLNY 2022/2023

Plan pracy cyklicznie modyfikowany w zależności od rzeczywistości edukacyjnej w roku szkolnym 2022/2023

AUTOR: RADA PEDAGOGICZNA

Zambrów, wrzesień 2022

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 82 ust. 2.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.)§ 22, § 23, § 24,

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356 ze zm.) – załącznik nr 1.

  • Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) – § 3, § 4 ust. 2, § 8 ust.2.

  • Rozporządzenie MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055) -§ 9 ust. 3, § 8, § 9, § 10.

  • Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604) – § 2, § 3.

  • Statut przedszkola.

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022, oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Roczny plan uwzględnia ponadto:

– treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,

– treści zawarte w koncepcji przedszkola,

– treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola,

– zadania wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2022/2023

Zawartość planu:

  1. Cele priorytetowe przedszkolna na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa, z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora oraz z wniosków wynikających z nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty.

  2. Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola.

  3. Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023.

  4. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023.

  5. Przydział zadań dodatkowych oraz zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.

  6. Plan współpracy z rodzicami.

VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023.

VIII.Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego.

  1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023

  1. Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
    1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro
    i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
    2. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
    3. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

  1. Wynikające wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola:
    1. Nauczyciele podejmują działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci poprzez zapewnienie im wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
    2. Nauczyciele systematycznie współpracują z rodzicami dzieci oraz kontrolują przestrzeganie przez rodziców zasad związanych
    z przyprowadzaniem dzieci do przedszkola i ich odbieraniem. Potrzeba wzmocnienia kompetencji wychowawczych rodziców dzieci, szczególnie młodszych.
    3. Wszyscy nauczyciele specjaliści prawidłowo i systematycznie udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    4. Potrzeba wzmocnienia kompetencji zawodowych nauczycieli

  1. Wynikające z Planu Nadzoru Pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty:

  1. Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych.

  1. Podstawowe cele wynikające z koncepcji przedszkola

  • Placówka stwarzająca warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami poprzez realizację zestawu programów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci, stosowanie różnorodnych form
    i metod pracy, systematyczne udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację własnych innowacji pedagogicznych.

  • Placówka współpracująca z rodzicami we wszystkich obszarach pracy i działalności przedszkola.

  • Placówka mieszcząca się w funkcjonalnym budynku z nowocześnie wyposażonymi salami w odpowiedni sprzęt i meble dostosowane do wieku dzieci, zapewniająca bezpieczne przebywanie dzieci zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.

  • Placówka przyjazna dziecku, zapewniająca dobre samopoczucie i bezpieczeństwo; wspomagająca rodziców w procesie wychowania dziecka.

  • Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie podnosząca swoje kwalifikacje zawodowe, realizująca innowacje pedagogiczne.

  • Placówka efektywnie wykorzystująca środki finansowe na realizację zadań przedszkola.

  • Placówka dbająca o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, wdrażająca dzieci do dbania o bezpieczeństwo własne oraz innych; zapewniająca optymalne warunki dla rozwoju dzieci odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.

  • Placówka zapewniająca odpowiednie wyposażenie gwarantujące właściwą realizację przyjętych programów, założeń do pracy oraz sprzyjające zapewnieniu bezpiecznego i atrakcyjnego pobytu dziecka w przedszkolu.

  • Pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku – placówka współpracująca z lokalnymi instytucjami, innymi placówkami oświatowymi, pozyskująca sponsorów.

  • Placówka dobrze zorganizowana, sprawnie funkcjonująca zarówno dla dzieci, rodziców, jak i pracowników; zapewniająca zaspokojenie potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie kształcenia, wychowania, opieki i rozwoju zawodowego

  1. Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023

1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Programy wychowania przedszkolnego

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową

Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

2.

Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w  przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

Załącznik 1:

Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Do końca roku szkolnego 2021/2022,

przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny

Dyrektor przedszkola

3.

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkola przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej

Cały rok szkolny

Narada podsumowująca rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

4.

Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. 

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

5.

Planowanie pracy. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie.

Do 20-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu

 Nauczyciele wszystkich grup

2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 oraz wniosków z nadzoru pedagogicznego:

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Udział w akacjach charytatywnych – kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom i grupom społecznym, angażowania się w ważne sprawy na rzecz innych.

Cały rok szkolny

Wychowawcy grup

2.

Budowanie systemu wartości u dzieci – zapoznanie rodziców z planowanymi działaniami (podczas zebrań, przez organizację uroczystości i imprez, informacje na stronie internetowej przedszkola oraz facebooku).

Cały rok szkolny

Wychowawcy grup

3.

Organizowanie zajęć wychowawczo-dydaktycznych – przekazywanie wychowankom wartości wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształcenie pożądanych społecznie postaw, wzorców właściwych zachowań, przykładów postępowania, do dbałości o zdrowie.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

4.

Stosowanie metod i form pracy inspirujących do podejmowania działań w zakresie rozróżniania dobra i zła.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

5.

Organizowanie zajęć i zabaw zorientowanych na realizację idei wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro: empatii, wrażliwości na krzywdę, szacunku, opiekuńczości, odróżniania dobra od zła, zainteresowania otoczeniem społecznym oraz dbałości o zdrowie.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

6.

Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. Np. “O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” J. Tuwim, “Moi mili” Małgorzata Strzałkowska, “Prawda” Bożena Kozłowska, „Mama ma zmartwienie” Danuta Wawiłow.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7.

Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

8.

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

9.

Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

10.

Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej poprzez kształtowanie pozytywnego nastawienia dzieci do przyrody i rozbudzanie wrażliwości ekologicznej, czyli życia w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

11.

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

12.

,,Wszystkie śmieci nasze są” przyłączenie się do ogólnopolskiej akcji sprzątania świata, promowanie nie śmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko.

Wrzesień

S.Jasińska ,M.

Kunikowska

13.

Udział w ogólnopolskiej akcji #kochamsłyszeć. Uwrażliwienie wychowanków na potrzeby dzieci z wadą słuchu.

Październik

S.Jasińska

14.

Rozwijanie zainteresowań artystycznych dzieci 5 letnich udział w programie autorskim ,,Jestem małym artystą”.

Cały rok szkolny

D. Kapica

K. Kulesza

15.

Udział dzieci 6 letnich w innowacji pedagogicznej pt. „Sensoryczna zabawa zmysły udoskonala” stymulacja zmysłów dostarczająca im wrażeń sensorycznych w formie zabawowej.

Wrzesień-Maj

S.Jasińska

16.

,,Matematyka bawi i uczy” rozpowszechnianie wśród dzieci 6 letnich edukacji matematycznej- udział w programie autorskim.

Cały rok szkolny

M.Kunikowska

17.

Zbiórka nakrętek- przekazanie na wybrany cel dobroczynny.

Cały rok szkolny

Wszyscy

nauczyciele

18.

Ogólnopolska akcja ,, Święto Drzewa” uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody.

Październik

K. Talarska

19.

Rozpowszechnienie wśród wychowanków nauczania Jana Pawła II poprzez zorganizowanie ,,Dnia Papieskiego Blask Prawdy”.

Październik

D. Kapica

K. Kulesza

20.

Stwarzanie przyjaznego klimatu w środowisku przedszkolnym zorganizowanie obchodów ,,Dnia Pluszowego Misia”.

Listopad

K. Reczko

J. Przeździecka

21.

Organizowanie uroczystości przedszkolnych związanych z ważnymi świętami państwowymi: 11 listopada, Święto Flagi, 3 maja.

Listopad/Maj

Wszyscy nauczyciele

22.

Udział w uroczystościach związanymi z ważnymi wydarzeniami lokalnymi i państwowymi: Miejskie Obchody 83 rocznicy Bitwy o Zambrów, Narodowe Święto Niepodległości, Miejskie obchody 83 rocznicy Zbrodni Katyńskiej, Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji
3 Maja.

Wrzesień/Listopad/Kwiecień/Maj

S. Jasińska

M.Kunikowska

K. Kulesza

D. Kapica

23.

Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zimą.

Grudzień/Marzec

Wszyscy

nauczyciele

24.

Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności.

Grudzień

Wszyscy nauczyciele

25.

Zaangażowanie przedszkola w akcję ,,Światowego Dnia Zespołu Downa” o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.

Marzec

Wszyscy nauczyciele

26.

Happening z okazji pierwszego dnia wiosny ukazanie piękna przyrody budzącego się do życia.

Marzec

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

27.

Realizacja programu edukacji antytytoniowej Czyste powietrze wokół nas we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Zambrowie.

Marzec-Kwiecień

K. Kulesza

D. Kapica

28.

Akcja ,,Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.

Kwiecień

Wszystkie

nauczycielki

29.

Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim ,,Pola Nadziei Hospicjum to też życie”.

Kwiecień

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

30.

Przybliżenie dzieciom obiegu wody w przyrodzie, organizacja ,,Międzynarodowego Dnia Ziemi”.

Kwiecień

Wszyscy nauczyciele

31.

Obchody wybranych świąt z “Kalendarza świąt nietypowych”:

-Powitanie jesieni

-Dzień Chłopaka

-Powitanie zimy

-Dzień Kobiet

-Dzień Babci i Dziadka

-Dzień dobrych uczynków

-Dzień dziecka

-Dzień rodziny

Wg kalendarza świąt nietypowych

Wszyscy nauczyciele

32.

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru.

Alternatywa – wycieczki wirtualne.

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego

  • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka

  • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania

  • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość 

  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych

  • rozwijanie empatii

  • kształtowanie postaw prospołecznych i ekologicznych

  • angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem

  • kształtowanie umiejętności działania w zespole

Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik, w tym stosowane technologie informacyjno-komunikacyjne

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

2.

Wspólne opracowanie dokumentów i organizowanie przedsięwzięć służących podnoszenia jakości pracy przedszkola.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

3.

Rozpoznanie potrzeb wychowawców grup w zakresie znajomości metod zdalnego nauczania, technik i narzędzi multimedialnych (w związku z ewentualnym powrotem zdalnego nauczania-zapoznanie nauczycieli z platformą genially).

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

4.

Diagnozowanie poziomu rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

5.

Stosowanie aktywizujących i zróżnicowanych metod pracy z dziećmi( np. wykorzystanie tablicy multimedialnej oraz podłogi interaktywnej).

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

6.

Organizowanie i prowadzenie działań wynikających z założeń podstawy programowej oraz realizowanych programów komputerowych.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

7.

Udział w zajęciach z programowania i kodowania.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

8.

Udział dzieci w zabawach z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych w oparciu właściwe programy komputerowe.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

9.

Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

10.

Uświadomienie dzieci na temat zagrożeń publikowanych treści w sieci.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

11.

Wpajanie dzieciom postawy racjonalnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu

  • poznanie stron internetowych dla dzieci

  • korzystanie z gier i zabaw dostosowanych do wieku i możliwości dzieci

  • przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw z komputerem

  • rozwijanie umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego i multimedialnego

  • rozwijanie umiejętności korzystania z tablicy multimedialnej i podłogi interaktywnej

  • wyposażenie dzieci w określony zasób wiadomości i umiejętności informatycznych

  • rozwijanie intelektualnych kompetencji do uczenia się poprzez organizowanie dzieciom informatycznych sytuacji dydaktycznych z wykorzystaniem programów komputerowych

  • posługiwaniem się podstawowym słownictwem z zakresu pojęć informatycznych

  • wprowadzenie dzieci do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki programowania

  • stymulowanie rozwoju dzieci poprzez kształcenie ich zainteresowań w zakresie inteligencji matematycznej z wykorzystaniem elementów kodowania

  • doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych z wykorzystaniem aktywnych metod pracy

Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Zadania do realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

1.

Przeprowadzanie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowanie przedszkolnego.

Wrzesień-Październik

Wychowawcy grup

2.

Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej- określanie mocnych i słabszych stron grupy.

Listopad

Wychowawcy

grup

3.

Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne- przeprowadzenie badań przesiewowych.

Wrzesień-Październik

K.Talarska

J.Prźedziecka

4.

Badania ogólnorozwojowe przez terapeutę pedagogicznego. Zajęcia terapii pedagogicznej- przeprowadzenie badań przesiewowych.

Wrzesień-Październik

K.Kulesza

M.Kunikowska

5.

Badania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka przez psychologa. Zajęcia z psychologiem-przeprowadzenie badań przesiewowych.

wakat

6.

Wspieranie wychowawców grup przez pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola.

Cały rok

D.Kapica

K.Reczko

7.

Badanie rozwoju pod kątem integracji sensorycznej. Zajęcia terapii integracji sensorycznej obserwacja/obserwacja kliniczna/testy integracji sensorycznej.

Wrzesień-Padziernik

S.Jasińska

8.

Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Konsultacje, spotkania ze specjalistami.

Cały rok szkolny

Wszyscy naczyciele

9.

Wdrażanie do pracy wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem.

Listopad-Czerwiec

Wychowawcy

10.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

11.

Diagnoza dojrzałości szkolnej- opracowanie i przekazywanie pisemnej informacji gotowości do podjęcia nauki w szkole.

Do końca kwietnia

S. Jasińska

M.Kunikowska

12.

Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.

W ciągu całego roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

13.

Organizowanie raz w miesiącu spotkań zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mający na celu analizowanie postępów rozwojowych dzieci.

W ciągu całego roku szkolnego

Nauczyciele specjaliści

14.

Prowadzenie warsztatów, szkoleń w ramach WDN oraz uczestnictwo nauczycieli w różnorodnych formach doskonalenia zewnętrznego.

W ciągu całego roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnie do rozpoznanych potrzeb

  • kształtowanie prawidłowej mowy dziecka w każdej sytuacji poprzez korygowanie zaburzeń, wzbogacenie zasobu słownictwa oraz utrwalenie prawidłowej pisowni

  • stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju, stymulowanie jego rozwoju

  • niwelowanie trudności, wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętnościach manualnych

  • eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych, emocjonalno-społecznych i ich konsekwencji

  • wygaszanie negatywnych objawów zachowania

  • rozwijanie motoryki małej i dużej, orientację przestrzenną i zdolność do planowania ruchu, wykształcenie prawidłowego wzorce ruchowego i stabilną postawę ciała

  • kształtowanie prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy

  • stymulowanie rozwoju dziecka: intelektualnego, psychicznego, emocjonalnego i społecznego

  • wyrównywanie szans rówieśniczych

  • podnoszenie kompetencji i jakości pracy nauczycieli specjalistów

IV. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023

Lp.

Wydarzenie

Termin

Odpowiedzialne

1.

Miejskie Obchody 83 rocznicy Bitwy o Zambrów

IX

K. Kulesza

D. Kapica

2.

Sprzątanie Świata Wszystkie śmieci nasze są

IX

S. Jasińska

M. Kunikowska

3.

Dzień Przedszkolaka

IX

wszystkie nauczycielki

4.

Święto Drzewa

X

K. Talarska

5.

Dzień Papieski Blask Prawdy

X

D. Kapica

K. Kulesza

6.

Pasowanie na przedszkolaka – czterolatki

X

K. Talarska

7.

Narodowe Święto Niepodległości

XI

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

8.

Miejskie obchody Narodowego Święta Niepodległości

XI

M. Kunikowska S. Jasińska

9.

Światowy Dzień Pluszowego Misia

XI

K. Reczko

J. Przeździecka

10.

Mikołajki

XII

wszystkie nauczycielki

11.

Jasełka Bożonarodzeniowe

XII

S. Jasińska

M. Kunikowska

12.

Bal Karnawałowy

I

wszystkie nauczycielki

13.

Pasowanie na przedszkolaka – trzylatki

II

J. Przeździecka

K. Reczko

14.

Światowy Dzień Zespołu Downa

III

wszystkie nauczycielki

15.

Pierwszy Dzień Wiosny

III

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

16.

Pola Nadziei Hospicjum to też życie

IV

M. Kunikowska S. Jasińska

K. Kulesza

D. Kapica

17.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Zapal się na niebiesko dla autyzmu

IV

wszystkie nauczycielki

18.

Miejskie obchody 83 rocznicy Zbrodni Katyńskiej

IV

S. Jasińska

M. Kunikowska

19.

Międzynarodowy Dzień Ziemi

IV

wszystkie nauczycielki

20.

Miejskie obchody Narodowego Święta Konstytucji
3 Maja

V

K. Kulesza

D. Kapica

21.

Dzień Dziecka

VI

wszystkie nauczycielki

22.

Pożegnanie Sześciolatków

VI

S. Jasińska

M. Kunikowska

V. Przydział zadań dodatkowych: zajęć prowadzonych przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci

Lp.

Obowiązki

Nazwisko i imię nauczyciela

1.

Koordynator zespołu do opracowania Rocznego Planu Pracy Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na rok szkolny 2022/2023

Opieka nad tablicą informacyjną

Odpowiedzialna za kontakt z mediami

Parafowanie stron protokołów RP w roku szkolnym 2022/2023

Jasińska
Sylwia

2.

Koordynator Zespołu Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2022/2023

Protokolant posiedzeń RP w roku szkolnym 2022/2023

Członek Komisji Socjalnej Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie

Kapica
Dorota

3.

Opieka nad biblioteką

Odpowiedzialna za kontakt z mediami

Kulesza
Krystyna

4.

Przewodnicząca Zespołu Samokształceniowego Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie w roku szkolnym 2022/2023

Opieka nad tablicą informacyjną

Kunikowska Małgorzata

5.

Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola
Organizacja wydarzeń kulturalnych w placówce

Prowadzenie rejestru godzin zastępczych

Przeździecka Justyna

6.

Prowadzenie strony internetowej naszego przedszkola
Odpowiedzialna za promocję Miejskiego Przedszkola Nr1
Akademia Malucha w Zambrowie

Reczko
Katarzyna

7.

Prowadzenie Facebooka

Koordynator zespołu do opracowania Koncepcji Miejskiego Przedszkola Nr1 Akademia Malucha w Zambrowie na lata 2022/2023-2026/2027

Opieka nad sprzętem muzycznym

Talarska Katarzyna

Zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci:

Zajęcia związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Imię i nazwisko nauczyciela

Termin realizacji zajęć

Psycholog

wakat

Cały rok szkolny

Pedagog specjalny

Dorota Kapica, Katarzyna Reczko

Cały rok szkolny

Terapia pedagogiczna

Krystyna Kulesza, Małgorzata Kunikowska

Cały rok szkolny

Terapia logopedyczna

Katarzyna Talarska, Justyna Przeździecka

Cały rok szkolny

Terapia integracji sensorycznej

Sylwia Jasińska

Cały rok szkolny

VI. Plan współpracy z rodzicami

Zadania

Sposoby realizacji

Termin i osoby odpowiedzialne

  • Organizacja zebrania z rodzicami na początek roku szkolnego.

  • Powołanie rad oddziałowych oraz rady rodziców przedszkola.

  • Ustalenie zakresu współpracy.

  • Zapoznanie z terminarzem spotkań ogólnych i grupowych.

  • Wspólne rozmowy, plany.

  • Przedstawienie Rocznego planu pracy przedszkola na rok szkolny 2022-2023.

  • Zapoznanie ze statutem i procedurami bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu.

  • Informacja dla rodziców o odpłatności z korzystanie wychowania przedszkolnego

  • Bieżące informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-
    -dydaktycznych.

Wrzesień

Dyrektor, nauczyciele grup.

Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań.

  • Zapoznanie rodziców z podstawą programową – omówienie poszczególnych obszarów edukacyjnych.

  • Przedstawienie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023.

  • Praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia – omówienie założeń prowadzonej pracy indywidualnej i grupowej – pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

  • Dzień informacji dla rodziców – w miesiącach, gdy nie są planowane zebrania grupowe, terminy zamieszczane w kalendarzach grup na poszczególne miesiące.

  • Organizacja zajęć otwartych i warsztatów w grupach wiekowych – informowanie i zapraszanie rodziców.

  • Udział rodziców w działalności przedszkola,

  • Pomoc rodziców w organizowaniu imprez i uroczystości.

  • Włączanie rodziców do udziału w konkursach.

  • Informacja o gotowości do nauki w szkole (indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci).

  • Prezentacja ważnych informacji na tablicy dla rodziców.

Cały rok szkolny.

Nauczyciele, rodzice.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców.

  • Omówienie założeń pomocy psychologiczno-
    -pedagogicznej udzielanej w przedszkolu.

  • Informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela.

  • Wygłaszanie referatów na spotkaniach z rodzicami dotyczących specyficznych problemów dzieci organizowanych według potrzeb rodziców i nauczycieli.

  • Wyłonienie dzieci do terapii logopedycznej, pedagogicznej, integracji sensorycznej stały kontakt nauczycieli grupy ze specjalistami.

  • Wspólne konsultacje, przekazywanie informacji o postępach dzieci nauczycielom i rodzicom.

Cały rok szkolny.

Nauczyciele grup, nauczyciele specjaliści.

VII. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Program wiodący:

tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda

wydawnictwo – WSiP

nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9

Programy wspomagające:

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność
    nr dopuszczenia AZ-0-01/10

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia
    AZ-0-01-20

  • Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5

  • Język angielski w wychowaniu przedszkolnym Program nauczani dla 3,4,5 i 6 latków autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska wydawnictwo: Oxford

  • Matematyka bawi i uczy– program autorski edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 6 lat autor: Małgorzata Kunikowska

  • Jestem małym artystą! – program autorski rozwijający zainteresowania artystyczne dzieci autorki: Dorota Kapica, Krystyna Kulesza

  • Sensoryczna Zabawa Zmysły Udoskonala Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów innowacja pedagogiczna realizująca: Sylwia Jasińska w grupie 6 latków.

VIII. Plan dokształcania i doskonalenia zawodowego

I. Doskonalenie Wewnętrzne-zespołowe:

Udział nauczycieli w Radach Pedagogicznych szkoleniowych. Dzielenie się wiedzą
i umiejętnościami – wygłaszanie referatów, prowadzenie zajęć otwartych.

Lp.

Formy

doskonalenia zawodowego

Tematyka szkolenia

Termin

Prowadzący

1.

Szkolenie rady pedagogicznej

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu

IX

Dorota Kapica

2.

Szkolenie rady pedagogicznej

Integracja sensoryczna w praktyce, czyli co nauczyciel wiedzieć powinien

XI

Sylwia Jasińska

3.

Szkolenie rady pedagogicznej

Gdy się rączki spotykają

– Terapia ręki

I

Małgorzata Kunikowska

Krystyna Kulesza

4.

Szkolenie rady pedagogicznej

Oswajanie przez bajanie – Bajkoterapia w przedszkolu

III

Katarzyna Reczko

5.

Szkolenie rady pedagogicznej
– rada wyjazdowa

Pomówmy o mówieniu –

Rozwój językowy dziecka

V

Katarzyna Talarska

II. Doskonalenie Zewnętrzne-indywidualne, według własnych potrzeb nauczycieli:

  • kursy kwalifikacyjne,

  • kursy doskonalące,

  • warsztaty metodyczne,

  • szkolenia rady pedagogicznej,

  • konsultacje w zespołach metodycznych,

  • edukacja na odległość, online, e-konferencje,

  • konferencje.

Załącznik 1: Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Program wiodący:

tytuł – Program Edukacji Przedszkolnej „Od przedszkolaka do pierwszaka”
autor – Iwona Broda

wydawnictwo – WSiP

nr dopuszczenia: ISBN 979-83-02-11208-9

Programy wspomagające:

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci pięcioletnich autorzy: Jerzy Snopek, Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność
    nr dopuszczenia AZ-0-01/10

  • Kochamy dobrego Boga – Ogólnopolski program nauczania religii rzymskokatolickiej dla dzieci sześcioletnich autorzy: Dariusz Kurpiński
    wydawnictwo: Jedność nr dopuszczenia
    AZ-0-01-20

  • Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu autor: Monika Bigaj – Kisała wydawnictwo: WSiP nr dopuszczenia ISBN978-83-02-20327-5

  • Język angielski w wychowaniu przedszkolnym Program nauczani dla 3,4,5 i 6 latków autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska wydawnictwo: Oxford

  • Matematyka bawi i uczy– program autorski edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 6 lat autor: Małgorzata Kunikowska

  • Jestem małym artystą! – program autorski rozwijający zainteresowania artystyczne dzieci autorki: Dorota Kapica, Krystyna Kulesza

  • Sensoryczna Zabawa Zmysły Udoskonala Ogólnopolski Program Krainy Zmysłów innowacja pedagogiczna realizująca: Sylwia Jasińska w grupie 6 latków.