Zapewnia dzieciom opiekę i bezpieczeństwo, właściwe warunki rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, promując zdrowy, bezpieczny i aktywny styl życia.
Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może
Janusz Korczak
Każde dziecko jest dla nas ważne, traktowane indywidualnie i podmiotowo. Robimy wszystko, aby w naszym przedszkolu czuło się szczęśliwe i bezpieczne. Pomożemy mu poznać siebie, swoje możliwości, emocje i uczucia. Chcemy wychować dziecko samodzielne, wrażliwe, z bogatą wyobraźnią, otwarte na świat, gotowe do zdobywania wiedzy, nowych doświadczeń i twórczych poszukiwań.
Nasze Przedszkole:
Tworzy warunki do indywidualnego, harmonijnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zabawy i nauki, wspiera w wyrównywaniu ewentualnych braków i opóźnień, przygotowuje do roli ucznia i członka społeczności.
Organizuje imprezy i uroczystości, które na stale wpisały się w kalendarz życia przedszkolnego.
Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców, niesie pomoc rodzinie zapewniając małemu dziecku warunki sprzyjające jego wszechstronnej edukacji.
Wysoko wykwalifikowana i systematycznie doskonaląca się kadra pedagogiczna jest otwarta na nowości pedagogiczne, inspiruje dzieci do aktywności, zdobywania nowych doświadczeń, podejmowania twórczych działań, poszukiwania oryginalnych rozwiązań.
Opiera się na partnerstwie i podmiotowości współkształtujących je osób, kreuje relacje pedagogiczne w nawiązaniu do wartości humanistycznych i patriotycznych.
Buduje swój wizerunek jako otwarta i przyjazna dzieciom, rodzicom, środowisku lokalnemu, angażując i pozyskując rodziców i środowisko lokalne do aktywnego udziału w życiu przedszkola.
Analizuje i ocenia efekty swojej pracy a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
Wizja przedszkola:
Jesteśmy kreatywni, otwarci i ciekawi świata. Naszą przedszkolną rodzinę stanowią dzieci, rodzice i wszyscy pracownicy.
Nasze wartości:
troszczymy się o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
promujemy najwyższe wartości moralne, respektujemy prawa i kształtujemy postawy patriotyczne,
uczymy dzieci wiary we własne możliwości, rozwijamy w nich optymizm i poczucie własnej wartości,
uczymy dzieci życzliwości i empatii opierając się na uniwersalnych wartościach takich jak miłość, przyjaźń i szacunek,
uczymy twórczego myślenia i działania w podejmowaniu różnorodnych aktywności,
wspieramy dzieci w dążeniu do samodzielności, szanujemy ich autonomię,
uczymy dzieci jak radzić sobie w różnych sytuacjach,
wspieramy działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
Miejskie Przedszkole nr 1 Akademia Malucha w Zambrowie to przedszkole:
przyjazne dziecku, otwarte na jego potrzeby, nastawione na osiąganie sukcesu,
wspomagające wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości tak, by osiągnęło gotowość do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych z uwzględnieniem różnorodnych zajęć ze specjalistami,
promujące zdrowie i bezpieczeństwo, zachowania przyjazne przyrodzie,
stwarzające wychowankom warunki do samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości, twórczego myślenia i działania na różnych płaszczyznach w ramach różnorodnych zajęć,
budujące poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, wrażliwość na drugiego człowieka,
uwzględniające w swojej działalności opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej potrzeby i oczekiwania wychowanków, rodziców, środowiska lokalnego oraz potrzeby szybko zmieniającej się cywilizacji,
wykorzystujące w procesie opiekuńczo – wychowawczo- dydaktycznym, potencjał, inwencję i zaangażowanie rodziców, rodzina traktowana jest jako partner, współtwórca i współrealizator działań placówki,
wdrażające różnorodne programy i cykle edukacyjne rozwijające dziecięcą wiedzę, umiejętności, zdolności i zainteresowania przygotowując do roli ucznia i członka społeczności,
monitorujące i doskonalące efekty swojej pracy w dążeniu do podnoszenia jakości pracy placówki,
funkcjonujące zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
Zapewniamy:
indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego dziecka,
bardzo dobrze przygotowaną kadrę, systematycznie doskonalącą się i wzbogacającą swój warsztat pracy, wspomagającą dzieci w codziennych sytuacjach – zabawie i edukacji,
troskliwą opiekę i tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności, w radosnej, pełnej akceptacji atmosferze,
bezpieczeństwo, zdrowy i higieniczny rytm dnia dostosowany do potrzeb dzieci,
rozwijanie pozytywnych cech charakteru (dobroć, tolerancja, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania),
diagnozowanie umiejętności, wiedzy, zdolności i zainteresowań dzieci,
kontakt z wychowawcami i specjalistami, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie z uniwersalnym systemem wartości.
Oferujemy:
aktywne metody pracy, innowacyjne i autorskie programy i cykle edukacyjne, tworzone tylko na potrzeby naszego przedszkola, naszych dzieci i rodziców,
uroczystości przedszkolne, rodzinne i grupowe,
atrakcyjne wyjazdy i wycieczki,
udział dzieci i rodziców w różnorodnych konkursach i akcjach charytatywnych.
Podczas procesu realizacji działań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych zależy nam, aby nasi wychowankowie:
znali samych siebie – własne możliwości, swoją wartość, swoje uzdolnienia,
lubili siebie i innych,
wierzyli w siebie – umieli pokonywać trudne sytuacje,
potrafili nazywać uczucia towarzyszące im w różnych sytuacjach oraz nabyli umiejętność radzenia sobie z uczuciami negatywnymi,
rozumieli uczucia innych, byli swobodni w relacjach z dorosłymi, umieli bronić własnych racji i słuchać ze zrozumieniem innych,
mieli poczucie partnerstwa, równego i sprawiedliwego traktowania siebie nawzajem,
dotrzymywali zawieranych umów,
nabyli umiejętność oceniania siebie i innych bez krytykanctwa,
byli wrażliwi i tolerancyjni,
umieli współdziałać i współpracować dla wspólnego celu.
W sferze poznawania i kształtowania postaw chcemy, aby nasi wychowankowie:
umieli kreatywnie myśleć – działać twórczo, a nie odtwórczo,
czerpali radość z poszukiwania, doświadczania, przekształcania, odkrywania
i tworzenia,rozwijali wyobraźnię,
odkrywali zależności między zjawiskami w środowisku przyrodniczym, społecznym, technicznym,
umieli analizować i wykorzystywać wcześniejsze doświadczenia i zdobytą wiedzę,
potrafili wyrażać siebie poprzez aktywność ruchową, plastyczną, werbalną, muzyczną, i mimiczną,
rozwijali mowę w swobodnej komunikacji.
W sferze wspierania rozwoju dziecka nasze przedszkole:
realizuje swoje zadania w porozumieniu z rodzicami, dyrektorem, nauczycielami starając się systematycznie włączać ich w całokształt działań placówki, uwzględniając ich potrzeby, sugestie i oczekiwania,
opiera się na edukacji zindywidualizowanej, która pełni rolę wspomagającą, każde dziecko postrzegane jest jako odrębna jednostka posiadające odrębne tempo rozwoju,
każdy nauczyciel, jako osoba będąca w stałym kontakcie z dziećmi, jest odpowiedzialny za indywidualizowanie pracy z nimi; indywidualizacja ta polega na tworzeniu warunków optymalnego rozwoju dla dzieci, zgodnych z ich potrzebami i możliwościami,
nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz przeprowadzają analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
wnioski z obserwacji są przekazywane rodzicom, a w razie potrzeby pogłębionej diagnozy również specjalistom z poradni psychologiczno- pedagogicznej,
zadaniem nauczycieli jest opracowanie indywidualnego programu wspomagania
i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole,nauczyciele stwarzają warunki do rozwoju dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas pracy bieżącej poprzez: indywidualną pracę z dzieckiem, ścisłą współpracę z rodziną, kierowanie do specjalistów, wykorzystywanie różnorodnych pomocy,
rodzice korzystają z indywidualnych konsultacji i porad pedagogicznych, są na bieżąco informowani o postępach dziecka, kontynuują prace z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela,
zespół pracujący z dzieckiem współdziała w tworzeniu i analizie procesów wspomagania i edukacji dziecka.
W sferze organizacji i zarządzania zależy nam, aby:
znali samych siebie – własne możliwości, swoją wartość, swoje uzdolnienia,
lubili siebie i innych,
wierzyli w siebie – umieli pokonywać trudne sytuacje,
potrafili nazywać uczucia towarzyszące im w różnych sytuacjach oraz nabyli umiejętność radzenia sobie z uczuciami negatywnymi,
rozumieli uczucia innych, byli swobodni w relacjach z dorosłymi, umieli bronić własnych racji i słuchać ze zrozumieniem innych,
mieli poczucie partnerstwa, równego i sprawiedliwego traktowania siebie nawzajem,
dotrzymywali zawieranych umów,
nabyli umiejętność oceniania siebie i innych bez krytykanctwa,
byli wrażliwi i tolerancyjni,
umieli współdziałać i współpracować dla wspólnego celu.
W sferze poznawania i kształtowania postaw chcemy, aby nasi wychowankowie:
umieli kreatywnie myśleć – działać twórczo, a nie odtwórczo,
czerpali radość z poszukiwania, doświadczania, przekształcania, odkrywania
i tworzenia,rozwijali wyobraźnię,
odkrywali zależności między zjawiskami w środowisku przyrodniczym, społecznym, technicznym,
umieli analizować i wykorzystywać wcześniejsze doświadczenia i zdobytą wiedzę,
potrafili wyrażać siebie poprzez aktywność ruchową, plastyczną, werbalną, muzyczną, i mimiczną,
rozwijali mowę w swobodnej komunikacji.
W sferze wspierania rozwoju dziecka nasze przedszkole:
realizuje swoje zadania w porozumieniu z rodzicami, dyrektorem, nauczycielami starając się systematycznie włączać ich w całokształt działań placówki, uwzględniając ich potrzeby, sugestie i oczekiwania,
opiera się na edukacji zindywidualizowanej, która pełni rolę wspomagającą, każde dziecko postrzegane jest jako odrębna jednostka posiadające odrębne tempo rozwoju,
każdy nauczyciel, jako osoba będąca w stałym kontakcie z dziećmi, jest odpowiedzialny za indywidualizowanie pracy z nimi; indywidualizacja ta polega na tworzeniu warunków optymalnego rozwoju dla dzieci, zgodnych z ich potrzebami i możliwościami,
nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz przeprowadzają analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
wnioski z obserwacji są przekazywane rodzicom, a w razie potrzeby pogłębionej diagnozy również specjalistom z poradni psychologiczno- pedagogicznej,
zadaniem nauczycieli jest opracowanie indywidualnego programu wspomagania
i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole,nauczyciele stwarzają warunki do rozwoju dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas pracy bieżącej poprzez: indywidualną pracę z dzieckiem, ścisłą współpracę z rodziną, kierowanie do specjalistów, wykorzystywanie różnorodnych pomocy,
rodzice korzystają z indywidualnych konsultacji i porad pedagogicznych, są na bieżąco informowani o postępach dziecka, kontynuują prace z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela,
zespół pracujący z dzieckiem współdziała w tworzeniu i analizie procesów wspomagania i edukacji dziecka.
W sferze organizacji i zarządzania zależy nam, aby:
kadra pedagogiczna posiadała najwyższe z możliwych kwalifikacje do wspomagania rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnym potencjałem,
wszyscy pracownicy przedszkola mieli świadomość współuczestnictwa w procesie wychowania i rozumieli znaczenie postaw naszych wychowanków,
kadra pedagogiczna wykorzystywała nowatorskie metody pracy z dziećmi nieustannie dbając o własny rozwój, doskonalenie warsztatu pracy i podnoszenie kwalifikacji,
organizacja pracy przedszkola odpowiadała potrzebom rodziców i wychowanków,
rodzice naszych dzieci mieli poczucie współuczestniczenia we wszystkich istotnych sprawach dotyczących funkcjonowania przedszkola,
relacje miedzy organami przedszkola były oparte na zasadzie partnerstwa, zaufania, współodpowiedzialności i współpracy.
W sferze współpracy ze środowiskiem dążymy do:
promowania przedszkola i jego osiągnięć w lokalnym środowisku,
współpracy z różnorodnymi placówkami i instytucjami naszego miasta działającymi na rzecz dzieci i rodziny,
uczestnictwa w lokalnych konkursach, akcjach i uroczystościach,
wprowadzania nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w szeroko funkcjonującym środowisku przedszkolnym,
podejmowania inicjatyw w zakresie pedagogizacji rodziców poprzez ich uczestnictwo w spotkaniach ze specjalistami różnorodnych dziedzin.
W sferze doskonalenia własnego dążymy do:
podnoszenia jakości pracy przedszkola we wszystkich sferach jego funkcjonowania,
doskonalenia umiejętności kadry pedagogicznej poprzez różnorodne formy warsztatowe i szkoleniowe,
dostosowania organizacji pracy przedszkola do potrzeb środowiska lokalnego.
Rodzice w ramach swojej aktywności w przedszkolu mogą:
kontaktować się z nauczycielem indywidualnie i pytać o osiągnięcia i trudności dziecka,
przedstawiać swoje obserwacje i spostrzeżenia dotyczące dziecka,
prosić o interwencję i pomoc w sprawach, które budzą ich niepokój,
uczestniczyć w zebraniach ogólnych, grupowych i innych spotkaniach organizowanych w przedszkolu, by mieć bieżące informacje dotyczące zarówno tego, co dzieje się w grupie dziecka, jak i całej społeczności przedszkolnej, do której ono uczęszcza, współdecydować w spawach przedszkola,
uczestniczyć w zajęciach otwartych, uroczystościach przedszkolnych,
angażować się w pracę przedszkola przy organizacji wycieczek, imprez, festynów.
Priorytety nauczyciela przedszkola:
otwartość na podmiotowe wychowanie i nauczanie dziecka,
obserwacja dziecka w celu jego całościowego poznania, umiejętnego diagnozowania potrzeb i trudności rozwojowych,
dostosowywanie zadań do możliwości dzieci, indywidualizacja i elastyczność planowanych działań, współpraca z innymi nauczycielami i personelem przedszkola, tworzenie odpowiedniej atmosfery,
organizacja procesu edukacyjnego w tym opieki, wychowania, nauczania polegająca na towarzyszeniu dziecku, akceptowaniu i pomaganiu w realizacji jego pomysłów przy jednoczesnym wyrabianiu poczucia odpowiedzialności i samodzielności, stymulowaniu poczucia własnej wartości, motywacji do działania i dalszego rozwijania zdolności i umiejętności, kształcenia kompetencji społecznych
i emocjonalnych,dostosowywanie celów, treści, metod, zadań do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
współpraca z rodzicami (synchronizacja działań przedszkola i domu),
poszukiwanie, tworzenie i wdrażanie do praktyki najlepszych rozwiązań dotyczących procesu wychowawczo- dydaktycznego,
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci przez prowadzenie różnorodnych działań o charakterze profilaktycznym, stymulującym (aktywność ruchowa, hartowanie organizmu, relaksacja, kształtowanie nawyków i postaw higienicznych),
samokształcenie, doskonalenie.