PROCEDURY TERAPII INTEGRACJI SENSORYCZNEJ(SI) w Miejskim Przedszkolu nr1 Akademia Malucha w Zambrowie
Rok szkolny 2022/2023
- Terapią SI obejmowane są dzieci: trzyletnie, czteroletnie, pięcioletnie i sześcioletnie zakwalifikowane do zajęć przez terapeutę przedszkola w wyniku badań przesiewowych.
- Na terapię integracji sensorycznej przyjmowane są w pierwszej kolejności dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, ze wskazaniami do podjęcia takiej terapii.
- Terapia z zakresu integracji sensorycznej dla dzieci realizujących wczesne wspomaganie rozwoju prowadzona jest do momentu podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego.
- Do terapii dziecko może być również zakwalifikowane na podstawie diagnozy integracji sensorycznej wydanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, inną placówkę lub osobę uprawnioną do takiej diagnozy.
- Zajęcia nie mają charakteru obligatoryjnych- na pisemny wniosek rodzica, opiekuna dziecko może zostać skreślone z listy uczestniczących w w/w.
- Zajęcia są nieodpłatne.
- Zajęcia realizowane są w formie indywidualnej: terapeuta- dziecko.
- Zajęcia trwają 30 minut, odbywają się 1 raz w tygodniu.
- Na zajęciach obowiązuje strój sportowy.
- O zakończeniu terapii decyduje terapeuta, na podstawie Oceny Procesów Przetwarzania Sensorycznego (wyniki badań), rokowania lub rodzic w dowolnym momencie składając pisemne oświadczenie.
- Zajęcia odbywają się w specjalnie wyposażonej sali polisensorycznej w wyznaczonych dniach i godzinach.
- Termin zajęć może sporadycznie ulegać zmianie, jeżeli uzasadniają to inne wydarzenia przedszkolne (przedstawienia, wyjścia dzieci w teren itd.).
- Dzieci przyprowadzane do przedszkola w terminach innych niż wg grafiku nie będą uczestniczyły w zajęciach integracji sensorycznej.
- Osobisty kontakt z terapeutą jest możliwy w godzinach pracy w przedszkolu lub po indywidualnym umówieniu się na dany termin.
- Terapeuta SI informuje rodziców o dostrzeżonych w wyniku badań czy też terapii nieprawidłowościach ma prawo o poproszenie rodzica o konsultacje medyczne.
- Rodzic/ opiekun powinien zapoznawać się z informacjami zamieszczanymi na tablicy ogłoszeń.
Czym jest integracja sensoryczna?
Rodzicu warto wiedzieć!!!
Integracja sensoryczna (SI) to proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów:
- Idotyku
- układ przedsionkowego (odbierający ruch)
- czucie ciała, czyli propriocepcja
- węchu
- wzroku
- słuchu
- smaku
Organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu. Innymi słowy jest to reakcja adaptacyjna służąca do wykonania określonej czynności, przyjęcia odpowiedniej pozycji ciała, itp.
U większości osób proces integracji sensorycznej przebiega automatycznie umożliwiając reakcje odpowiednie do wymogów otoczenia i warunkuje prawidłowy rozwój sensomotoryczny.
Proces integracji sensorycznej zaczyna się od pierwszych tygodni życia płodowego i najintensywniej przebiega do końca wieku przedszkolnego.
W przypadku wystąpienia Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego będą pojawiać się dysfunkcje w rozwoju motorycznym, poznawczym oraz zachowaniu dziecka.
Celem Terapii Integracji Sensorycznej jest dostarczenie takiej ilości odpowiednich bodźców sensorycznych, przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych, aby dać możliwość prawidłowej pracy centralnego układu nerwowego.
EFEKTY TERAPII
Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom w ramach terapii dziecko może poprawić:
- sprawność w zakresie dużej i małej motoryki
- uwagę i koncentrację
- zdolności wzrokowe i słuchowe
- samoświadomość i samoocenę
- funkcjonowanie emocjonalne
Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
- Dziecko intuicyjnie wie, czego potrzebuje do swojego rozwoju. Odczuwa komfort, kiedy jego potrzeby są zaspokojone, kiedy ma odpowiednią proporcję stymulacji i odpoczynku.
- Jeśli przyjrzymy się zabawie małych dzieci, to dostrzeżemy, że tak naprawdę wykonują ciężką pracę, stymulując swój układ nerwowy bodźcami, które są potrzebne do ich prawidłowego rozwoju – biegają, wspinają się, skaczą, huśtają, przepychają, turlają, zwisają głową w dół, stukają w przedmioty, dotykają różnych rzeczy i brudzą się.
- Dzięki tym wszystkim czynnościom – czasem mogłoby wydawać się, że codziennym i banalnym – dzieci uczą się prawidłowo integrować informacje z różnych zmysłów, co pozwala im na celowe, coraz bardziej złożone działanie. Prawidłowa integracja sensoryczna świadczy o gotowości szkolnej, jest podstawą rozwoju wyższych funkcji poznawczych.
- Wymaganie od dziecka umiejętności akademickich w przypadku zaburzeń integracji sensorycznej, przypomina stawianie dachu domu bez jego fundamentów. Dobrze ilustruje to poniższa piramida uczenia się:
MAMO, TATO JEŚLI ZAUWAŻYSZ KILKA NIEPOKOJĄCYCH OBJAWÓW I BUDZI TO TWÓJ NIEPOKÓJ!!!
Zgłoś się do terapeuty SI!
Czy będąc dzieckiem zawijałeś się w koc tzw. “naleśnik” albo siłowałeś na ręce???
Na pewno tak!!!
Możesz wspomóc swoje dziecko w domu dodatkowymi sensomotorycznymi ćwiczeniami…
- Zawijanie w koc lub kołdrę i dociskanie wzdłuż całego ciała.
- Zawijanie w koc i rozwijanie z turlaniem w obie strony -„naleśnik”.
- Skakanie na piłce z uszami.
- Skakanie przez gumę.
- Masowanie ciała gąbkami o różnej fakturze, nazywanie masowanych części ciała, pytanie „co jest wyżej? – kolano czy łokieć?”.
- Szczotkowanie dłoni i przedramion różnymi pędzlami i szczotkami.
- Stymulacja wibracjami – urządzeniem do masażu.
- Grzebanie palcami w ryżu , grochu, makaronach (suchych).
- Wybieranie z miski jednego spośród różnego rodzaju ziaren.
- Zabawy z rozpoznawaniem przy pomocy dotyku przedmiotów schowanych w pudełku lub w worku, określanie ich cech.
- Ściskanie piłeczek rehabilitacyjnych.
- Zgniatanie, darcie kawałków gazet.
- Opukiwanie opuszków palców o stół.
- Siłowanie się na ręce.
- Podskoki na: trampolinie, materacu nadmuchiwanym, piłce. W czasie podskoku osoba dorosła powinna trzymać dziecko za ręce i podciągać w górę.
- Pajace – podskoki, orzeł na piasku.
- „Taczki” z trzymanie za nogi na wysokości ud, na jajowatej piłce rehabilitacyjnej, naśladowanie chodu różnych zwierząt: żaba, kaczka, pies, słoń, rak, pająk, wąż – wszystkie w pozycji „kucającej”, albo na czworakach, albo w pozycji leżącej (wąż ).
- „Kołyski” na brzuchu i na plecach.
- Odbijanie stopami piłki w pozycji kołyski na plecach.
- Turlanie z patrzeniem na ruchomy przedmiot.
- Kręcenie się na obrotowym krześle.
- Zabawy na placu zabaw dla dzieci.
- „Kącik ciszy” dla dzieci nerwowych, silnie pobudzonych – namiot, pudło kartonowe.
- Jazda na rowerze, deskorolce, wrotkach, łyżwach.
- Zabawy z piłkami i balonami (do balonów można wrzucić ziarna kawy, koraliki itp. – będą spadać wolniej niż piłki i łatwiej je złapać).
- Zabawy „paluszkowe”: „jadą goście..”, „sroczka kaszkę warzyła” itp.
- Chodzenie po murkach, krawężnikach konstruowanych wspólnie z dzieckiem w domu, torach przeszkód z krzeseł, koców, wałków, poduszek itp.
- Pchanie i ciągnięcie różnych przedmiotów i mebli.
- „Wyciąganie” pościeli, ręczników, składanie koca.
- Gra w bilę.
- Rzucanie do celu.
- Ćwiczenia z ciężarkami.
- Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji „bocian”, „jaskółka”, z otwartymi i zamkniętymi oczami.
W naszym przedszkolu działa sala polisensoryczna
Zajęcia terapii integracji sensorycznej prowadzi :
Pani Sylwia Jasińska